Full text |
verwecken 'hetgeen wij bewaren. Maar is het wel verantwoord dure compu-
ters te vervaardigen om zaken te verwerken, die geen bewaring verdienen ?
De bibliotheek leeft nog te veel in de sfeer van het verleden, terwijl andere
media leven in de actualiteit. Vandaar de grote kloof tussen bibliotheek en
radio en televisie. De bibliotheek bewaart zaken, die weggeworpen moeten
worden, maar de actualiteitsmedia ‘kennen vaak niet de diepte van hetgeen
gezegd wordt. De bibliotheek heeft de neiging alles te vereeuwigen, terwijl
de andere media alles actualiseren. De bibliotheek kan veel leren van deze
media, maar ook omgekeerd.
De actualiteitsmedia overtreffen de bibliotheken ver in de vaardigheid hun
waar naar de mensen te brengen. Wat dit betreft moeten de bibliotheken
terecht jaloers zijn. Er is te veel stof in de bibliotheken. Er is te weinig onder-
scheidingsvermogen in de actualiteitsmedia. De bibliotheken rubriceren
alles, de actualiteitsmedia niets.
De bibliotheken houden nauwelijks rekening met de smaak van de mensen,
terwijl voor de actualiteitsmedia dit bijna het enige criterium is.
De bibliotheek probeert momenteel actueel te worden. Zal dit mogelijk
zijn ? De bibliotheek wil informeren, maar hoe kan een instelling die in de
eerste plaats alles verzamelt, echt informeren? (1)
De grote gespecialiseerde bibliotheken hebben het reeds moeilijk om de
informatie op hun eigen beperkt domein te verzamelen en door te geven
aan een kleine groep van belangstellenden. Met welke moeilijkheden heeft
de O.B. met af te rekenen, vermits zij per definitie alle domeinen bestrijkt en
zich richt tot de grote massa ?
De O.B. ondervindt dat zij steeds minder adequaat tegemoet kan komen aan
de gestelde problemen. De voornaamste kunnen als volgt omschreven
worden.
1. De wetenschap, vroeger het voorrecht van enkelen, verliest volledig haar
exclusiviteit. De huidige grote onderwijsmogelijkheden zijn daar zeker
niet vreemd aan.
2. De mens heeft steeds meer oog voor het maatschappelijke, het culturele
en de problematiek in verband met de internationalisering van het leven :
onderontwikkeling, politiek, rassendiscriminatie...
3. Voor de volwassenen is de permanente educatie geen ijdel woord meer
en van de O.B. wordt verwacht dat zij hiervan een hoeksteen zal vormen.
(1) R.C. Kwant : De informatiefunctie van het bibliotheekwezen, in De openbare bi-
bliotheek, 1970, nr. 10, p. 354-358.
Bibliotheekgids — Jg. 48 — Nr. 3 — 1972 / 3 |