Full text |
De universiteitsbibliotheek,
een doolhof of een publieke dienst voor de gebruiker
C. KONINCKX
Summary - This paper deals with the centralization/decentralization dilemma of the
Ubrary from the libra^-user's point of view. There are different kinds of user groups. and
XweTannot spe^ about a proper user opinion, but almost stnctly about individual
wishes. That muchcan be learned from library use studies if ^
library specialists. Although their results often remam difficult to interpret such
investigations can contribute to an awakening of user interest in the
library services. Librarians can apply themselves to buüdmg up well-balanced collection ,
thanks to the assistance of users-advisers- . . t , and in
While effective collection building programs can be realized both in central and
decentralized libraries, the availability of these matenals is affected by the degree o
decentralization. As a general rule decentralization offers an incre^ed per^onnal service
but frequently involves dispersion of the information sources and narr^S ^^ld °‘
science. Depending on the university situation, the service to users - the mam task ot
library - can be improved by avoiding complicated central library Systems or
spetialized^MsionaMibraries^Neither of these is usefol. if science and setv.ce a,e
victimized.
Naast de organisatorische en administratieve implicaties bij een optie
voor een gecentraliseerde of gedencentraliseerde bibliotheek, m.a.w. het
standpunt van de bibliothecaris (-beheerder), zijn er ook ^cajjes
waarbij de lezer of de bezoeker in de Problematiek betroken wordt Het
standpunt van de gebruiker van de wetenschappelijke blbhoth^k *
minder belangrijk dan dat van de bibliothecaris, an nope
thema van de centralisatie of decentralisatie van de
bibliotheek, willen we in deze bijdrage de situatie van
bruiker even ontleden. We benaderen het onderwerp vanuit de dienstv
lenende functies van de bibliotheek. ■ wrheteren of
Vooraleer theorieën uitgedacht worden di bibliotheek
vervolmaken van de dienstverlening in de
tot doel hebben, dringt zich in feite een gebruikersonderzoek op^ Dat w 1
noa niet zeggen dat het beleid uitsluitend op de resultaten van een gebrul
kersorderzoek1 zou moeten afgestemd worden.
immers totaal andere concepten huldigen dan de S
huidige trend is het trouwens niet heel onwaarschijnlijk dat talrijke
groep van een potentieel ondervraagd lezerspubliek zich zou uitsprekers
JT voor een nog meer effectieve reprografie-afdelmg, voor een nog
vlottereTnterbibliothecaire bruikleen, voor een onbeperkte mtleentermrjn.
m 31 °wen-
handboek ten dienste van de opleidingen. Deventer, KJuwer, , pp
bibliotheek en documentatie, 1).
Bibliotheekgids - Jg. 54 - Nr. 4 1978 / 213 |