Full text |
deerd worden ; want het staat niet vast dat de gebruiker zelf spontaan tot
die vraagstelling komt. Het eerste contact van de lezer met de bibliotheek
moet dus nauwkeurig verzorgd worden. B'
In een centrale instelling zal het budget wellicht toelaten een
‘inlichtingenambtenaar’ in te schakelen voor een praktisch gerichte ver-
welkoming. Een bibliothecaris kan wel de rondleiding van een groep
eerstejaars-studenten verzorgen. Het is echter uitzichtloos, indien hij elke
individuele bezoeker te woord moet staan. Enkele woorden over de
organisatie van de bibliotheek, over haar inhoud en het hanteren van de
catalogus worden best verstrekt door een daarvoor speciaal aangestelde
persoon of bij middel van een uitgewerkt apparaat van schémas en
leidraden. ’ ..’^ü , , , . , ,
Het druk gebruik van een centrale bibliotheek leidt al vlug tot het
verwaarlozen van deze essentiële taak. Niet zelden beperkt men zich tot de
administratieve formaliteiten van de inschrijving en het overhandigen van
een bibliotheekgids, als die nog voorradig is en met voorbijgestreefd. De
lezer wordt dan verondersteld zijn plan te kunnen trekken, p ogen
blik verkeert de bezoeker nog in de volledige onwetendheid betreffende de
organisatie van de bibliotheek. Het gebeurt frequent dat hij zich door een
moeizaam ‘trial and error’ door het systeem moet werken.
Vermoedelijk zal de lezer in een gedecentraliseerde bibliotheek
vlugger thuisvoelen. De gedecentraliseerde bibliotheek is van mmdere
omvang ; het systeem van de organisatie is bijgevolg minder ingewikkeld^
Dat impliceert geenszins dat het eerste contact m een deelbibliotheek
anders evolueert • dan in de centrale. Uit hoofde van de eenvoudigere
structuur verloopt de kennismaking waarschijnlijk vlugger. aar wij
nemen aan dat er geen ‘inlichtingenambtenaar’ ter h^ikkmg_ staat
omdat de personeelsbezetting dunner bezaaid is in de deelbib 10
opgeslorpt wordt door allerhande activiteiten. Vergeten we °°^ ,™et hat i
veel gevallen de lezer afgezakt is van de centrale naar de deelbibliotheek
omwille misschien van een negatieve indruk in de eerste, eni y e
beland in de tweede eindelijk besloten heeft toch e 1 1
gebruiken, kost wat kost ! De bibliotheekgebruiker heeft dan geenmœite
om zijn voorkeur naar de gedecentraliseerde bibliotheek te ^eji uitgaa^
Hij weet dan niet dat de centrale bibliotheek voor hem nochtans bijzonder
nUtti Men" S gemakkelijk in hoe de argumentatie tegen een centrale
bibliotheek en ten gunste van een gedecentraliseerde blbl'°*eek vlug
vorm krijgt. Een rationele argumentatie kan men dat nog met noemen.
Precies deze argumentatie profileert zich in gebruikerson ®, ,
Het eerste contact met de bibliotheek is inderdaad byzonder be
langrijk omdat de motivatie voor het gebruiken ervan in t algemeen, bij
de aankomende wetenschapslui in de kiem kan gesmoord worden. Heeft
Bibliotheekgids - Jg. 54-Nr. 4 1978 /
221 |