Full text |
Van de Groot-Nederiandsche poëzie door alle
tijden, sprekender dan een 'letterkundige ge-
schiedschrijving dit zou kunnen doen. Er is
naar gestreefd de uitlezing zoo volledig, repre-
sentatief, afwisselend en inlichtend mogelijk te
doen zijn. Subjectief blijft ze uiteraard, omdat
zij op den persoonlijken smaak en voorkeur
van den samensteller, Victor E. van Vriesland,
berust. Maar het ligt voor de hand, dat dit een
groot voordeel is, wegens de eenheid, die deze
verzameling hierdoor erlangt »,
verder :
« Er is gestreefd naar wetenschappelijkheid,
in de keuze der historische tekst-edities, het
handhaven, zooveel mogelijk, van de oorspron-
kelijke spelling en interpunctie, en de hierbo-
ven reeds bedoelde algemeenheid en overzich-
telijkheid der keuze.
Vooral aesthetisch genot beoogt zij te bie-
den en, hoewel wij ons vleien dat zij voor
doeleinden van wetenschap en onderwijs van
groot nut kan zijn, heeft zij zich in het bij-
zonder tot de minnaars van de poëzie gericht.
Dank is de samensteller verschuldigd jegens
de hoogleeraren Prof. van Mierlo, Verdeyen,
en Vermeylen, die zoo vriendelijk waren hem
met hun gewaardeerde adviezen omtrent de
uitingen der Vlaamsche poëzie eenige malen
terzijde te staan.»
Een boek dat groote verspreiding verdient
door inhoud en verzorging.
Woude, Johan van der : Blauwbaard en Oc-
topus -270 blz. Antwerpen, De Nederl.
Boekhandel. Amsterdam, N. V. E. Querido,
1939. ing. fl. 3,50; geb. fl. 4,50
Een boek waarover de meningen wel zeer
verdeeld zullen zijn. Het griezelige, het naar ob-
sessie zwevende zal menigeen te pakken hebben,
Naast vele hoogten, krijgt men dito laagten.
Van der Woude slaagde er niet altijd in te
boeien en waar te blijven.
Doen en laten van Anthony Venter en
Parreau, met daarnaast de verschillende vrou-
wenfiguren kunnen worden geleerd en gelezen
door volwassen en ervaren lezers, die zo iets
al eens meer onder de ogen hadden.
Zelfkennis en Opvoeding.
Stibbe, Max : Gezag in school en opvoeding.
—,— : De nieuwe weg in het leven.
Jansen van Raay, H.: Het leven van mijn klasse
- Den. Haag, Servire, 1935. geb. elk fl. 1,50
Deze drie boekjes zijn de eerste deelen van
de reeks « Zelfkennis en Opvoeding »; welke
verschijnt onder redactie van Mr. Max S’tibbe.
Hier worden de pedagogische denkbeelden van
Dr. Rudolf Steiner, den grondlegger van de
anthroposophie, uiteengezet en toegelicht aan de
hand van voorbeelden uit het gewone Idasse-
leven in de Vrije School in Den Haag. Deze
opvoedkundige richting is sterk gekant tegen de
intellectueele, materialistische levensopvatting,
die naar de bewering van de schrijvers van
deze boekjes, in de andere scholen gehuldigd
wordt. Een groote waarde hechten de anthro-
posophen aan het « woord », dat drager is van
de autoriteit wan leeraar en in de klasse de
gewenschte moreele substantie brengt. Verder
moet er groote zorg besteed worden aan de
innerlijke vorming van de kinderen en wel door
de eurythmie en daarom wordt-er in de Stei-
ner-scholen een ruime plaats toebedeeld aan
lichamelijke uitbeelding van taal en muziek, d.
w.z. de klanken van de faal, de tonen van
de muziek worden in bewegingen met het hele
lichaam weergegeven. Zoo wordt dit laatste de
dienaar, het orgaan van de ziel, van het hoo-
'gere in den mensch. De meeste zoogenoemde
« zorgkinderen » werden, weerom naar het ge-
tuigenis van de schrijvers, tot normale, mee-
gaande kinderen omgevormd door de euryth-
mie.
In deze boekjes wordt nogmaals bevestigd,
dat een opvoéder volkomen moet gelooven in
zijn zending, want dan alleen brengt hij geluk,
in zijn klasse, met of zonder de wijsbegeerte
van Steiner, en lost hij vele moeilijkheden op.
Het zijn boekjes, die men gerust kan raad-
plegen.
Rudolf Steinmetz : Pablo, eine Erzablung aus
dem mittelaterlichen Spanien. Autoris, für
den S'chulgebr. mit Erl. versehene Ausg.
von J. Uittenbogaerd, mit Wörterverzeichnis.
Unsere Jugendbibliothek ( 7 ). Groningen,
Wolters, 1939. 90 blz. fl. 0,75
D. E. Marsh : The Secret aéroplane. Adapted
and annotated by F. Ossendorp, with voca-
bulary. The Young Peóple’s Library (7),
Groningen, Wolters, 1939, 129 blz. fl. 0,90
Nog twee van die handige dingetjes, waar-
van wij er nu een twintig bezitten. Levende
teksten, die in elk geval interesse opwekken,
en waarvan de inhoud een stimulans is om de
moeilijkheden van de vreemde taal te overwin-
nen. Het aandachtssysteem (verwijzing naar het
Woordenlijstje door een stip op middenhoogte)
bleef behouden. Voor de jeugdafdeelingen, als
« dooreenboekjes « voor de lezers, die pas
vreemde talen leren.
Neuland, Deutsches Lesebuch für erste Jahr.
Herausg. von D. C. Brouwer und D. G.
Ras. 2e Aufl. Groningen, Walters, 1939.
192 blz. - fl. 1,30
In het formaat voor de gewone Wolters-
schoolboekjes een eerste leesboek met teksten
van Debmel, Nöll, Zahn, Kâstner, Grimm,
Volkmann Leander (Goethe, Uhland, Rückert,
Busch. Tot blz. 65 in antiqua. De fràktur staat
wijdgespatieerd. De stip doet weer aandachts-
dienst. Gebruik: zie hiervoor.
20 |