Full text |
Kwalitatief onderzoek
naar de Openbare Bibliotheekleden van Groot-Aalst
Luc DESCHAMPS, Lie. Sociologie
Summary. — This article briefly sketches the findings of an empirical research effort along
socio-scientific Unes into the community’s partaking in and cooperating with their public
libraries in and around the city of Aalst (Belgium). The research was undertaken with a view
to obtain the Belgian university degree “licentiaat” (comparable to B.A.) in the field of
sociology at Ghent’s State University.
The findings are not to be taken as hard facts, but rather as of a provisional nature,
possibly leading, through subséquent work, to further confirmation. As they are they usefully
contribute to user research, in which matter this country is still very ignorant.
Wanneer een bibliothecaris — om welke reden ook — een inzicht wil
bekomen in de aard van zijn lezerspubliek, dan bouwt hij zijn oordeel op
twee pijlers : vooreerst is er zijn jarenlange praktische waarneming van en
kennismaking met zijn bezoekers, ten tweede beschikt hij over de statistiek
van de gebruikers naar leeftijd, geslacht, woonplaats, welke hij optelt ten
behoeve van het jaarverslag.
Het is niet de betrachting hier ç[ê waarde van deze twee methoden te
beoordelen. Wel zal het verslag gebracht worden van de resultaten van een
empirisch sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar het publiek van de
Openbare Bibliotheken te Groot-Aalst. Op die wijze kunt U kennis maken
met een derde werkwijze, met name de survey-methode op basis van een
steekproef bij de bevolking.
In de sector van het ‘Openbaar bibliotheekwezen’ is in Vlaanderen weinig
wetenschappelijk onderzoek verricht. De wens daartoe en de noodzaak daar-
van werd reeds tien jaar geleden geformuleerd door E. Heidbuchel, nu
hoofdbibliothecaris aan de Provinciale Bibliotheek te Hasselt, waar hij
schreef :
De kennis van de bibliotheekwetenschap betreffende de gebruiker van
de bibliotheek bevindt zich echter nog in een embryonair stadium. Het
is werkelijk die categorie waar de bibliotheek het meest mee te maken
heeft en waar ze het minst van weet. Het is eveneens zo dat men om-
trent niets afweet van lees- en studiegewoonten en dat men over geen
statistisch materiaal beschikt dat een behoorlijk beeld verschaft van de
bibliotheekgebruiker. De bibliotheekwetenschap heeft op het terrein
van de kennis van de gebruiker heel wat goed te maken, wanneer de
research nog vanaf de grond dient te worden opgebouwd.1 1
1. E. Heidbuchel, De Openbare Bibliotheek : haar wezen, functie, structuur en betekenis als
culturele en sociaal-pedagogische instelling. Leuven, 1969, p. 49-50.
2 / Bibliotheekgids—Jg. 54 — Nr. 1 — 1978 |