Full text |
Twee theoretische bedenkingen kunnen bij deze relatie leesfrequentie-
OB-bezoek gemaakt worden. Allereerst wordt in verschillende buitenlandse
onderzoekingen vastgesteld dat een zekere initiële leesfrequentie, waar ook
verworven, noodzakelijk is wil men de openbare bibliotheek in het visier
krijgen.5 61 De gegevens in dit onderzoek lijken deze stelling te bevestigen.
Wie weinig leest leest wellicht uit de thuisbibliotheek, leest boeken van
vrienden, van school of uit het arbeidsmidden. Een verplaatsing naar een
OB vindt hij of zij niet nodig. Anderzijds stimuleert OB-bezoek het lezen,
zodat men ook vaker terugkomt, en op die manier gemakkelijk een veellezer
wordt. Immers een goede bibliotheek biedt zo’n verscheiden en groot aan-
bod dat men steeds meer nuttige en interessante boeken in zijn bereik krijgt
Het zou evenwel zeer interessant zijn en voor een bibliotheekbeleid in feite
hoogst noodzakelijk moest men deze kip en ei kwestie, aan de hand van
meer wetenschappelijk onderzoek trachten te ontrafelen.
Wat nu het leesdoel betreft, 40 96 van de bezoekers proefpersonen kiest
zijn boek met een ontspannings-doel. Bij de overige 6096 is er altijd, soms
of vaak een nuttigheidsaspect aan verbonden. Studie, bijscholing, werk, iets
bijleren wordt dan ter verantwoording gegeven. Bij de jongeren (21 to 35
jaar) leest men evenveel om recreatieve als om instrumentele motieven. In
de leeftijdsgroep 36-50 overweegt het recreatieve lezen. Bij arbeiders, en bij
kaderpersoneel overweegt het nuttigheidsaspect, bij bedienden daarentegen
de ontspanning.
5. Beroep
Tabellen 3 en 4 laten ons toe een algemeen beeld te geven van het ver-
schillend gebruik van de OB door de verschillende beroepscategorieën.
Allereerst blijkt dat de studenten sterk over-vertegenwoordigd zijn en
de zelfstandigen en de vrije beroepen ondervertegenwoordigd.
Dat een bibliotheek met een goed, d.w.z. een verscheiden en groot
aanbod, veel studenten over de vloer krijgt is een zeer normale en te ver-
wachten zaak. Dat zelfstandigen en personen in een vrij beroep geen OB
bezoeken is niet even direct duidelijk. Vier verklaringen kunnen hier aange-
stipt worden : ofwel lezen deze personen weinig, ofwel lezen ze sterk gespe-
cialiseerde lectuur en kan de OB aan hun behoeften niet voldoen, ofwel ko-
pen ze alle boeken zelf, ofwel willen ze wel maar kunnen ze niet naar een
OB gaan. De gegevens uit dit onderzoek kunnen hierop geen antwoord ge-
ven, een studie van deze beide groepen zou eens afzonderlijk moeten ge-
maakt worden. 5 6
5. B. Groombridge, The Londoner and his Library. Research Institute for Consumer Af-
faire, London, 1963.
6. W. McElroy, Subject variety in adult reading : I. Factors related to variety in reading,
in: The Library quarterly, (1968) 2.
Bibliotheekgids — Jg. 54-^Nr. 1 -S-1978 / 9 |