Full text |
: W0Î
a
Bibliotheksverband und Arbeitsstelle für das Bibliothekswesen, 1974. 42p. (Blbliotheks-
dienst, Beiheft 99).
In het woord vooraf van dit symposiumverslag wordt vooreerst gewezen op de moeilijk-
heden die ontstaan bij het vertalen van teksten, waarin zowel bibliotheektechnische ais
pedagogische begrippen voorkomen. Deze vertaling in de Duitse taal is uitgegaan van
de oorspronkelijke Engelse tekst.
Dit symposium, gehouden tijdens het Internationale Jaar van het Boek, was na Namen
(1966) het tweede treffen waar de begrippen openbaar bibliotheekwerk en permanente
educatie aan elkaar getoetst werden.
Tijdens de vergaderingen werd vooral aandacht geschonken aan volgende themata : hoe
dient de verdere ontwikkeling van het openbare bibliotheekwezen te geschieden, vooral
m.b.t. een beantwoorden aan de doelstellingen van permanente educatie ; vooral dient
onderzocht op welke wijze de evolutie dient te verlopen op het vlak van de multi-media
uitbouw van het openbare bibliotheekwezen en in samenhang met deze laatste gedachte
dient aandacht geschonken te worden aan het feit op welke wijze openbare bibliotheken
en andere sociaal-kulturele instellingen, in één netwerk, gericht op permanente educatie,
tot een samenwerking kunnen komen.
Het boekje bevat verder de beknopte weergave van de lezingen gehouden door o.m. Per
Himmelstrup, Jef Petersen, F. Kjaerum, Knud Aagaard, Anna Maria Kylberg, Mogens Elvius,
Ole Hovmann en Aase Bredsdorff. Deze laatste heeft het in het bijzonder over de normen
voor de openbare bibliotheken. Zij gaat uit van het standpunt dat de normen voor open-
bare bibliotheken, meer in het bijzonder gericht op het vlak van de permanente educatie,
in strikte detailleringen zullen dienen vastgelegd te worden. De openbare bibliotheeksector
en het gehele volksontwikkelingswerk dienen qua beleid een globale planning uit te werken.
E.H.
13. Z/ekenhuisbibllotheek - Bibliotheraple
BIBLIOTERAPiE und Krankenhausbibliothek : 5 Referate der IFLA-Konferenz/Subsection
Krankenhausbibliotheken : Wahington, D.C. November 1974; zusammengestellt von Hanné-
lore Schmidt. Berlin, Deutscher Bibliotheksverband und Arbeitsstelle für das Biblioteks-
wesen, 1975. 58p. (Bibliotheksdienst, Beiheft 107).
Dit boekje bevat vijf referaten die in de subsectje ziekenhuisbibliotheken tijdens de General
Council Meeting in november 1974 werden naar voor gebracht.
De referaten werden telkens gehouden door Amerikaanse vakgenoten, hetgeen uiteraard
een eigen, specifieke benadering van het onderwerp centraal stelt.
Catherine J. Anderson heeft het over het gebruik van poëzie in de groepstherapie bij de
psychiatrische behandeling. De opgedane ervaringen hebben uitsluitend betrekking op
volwassen patiënten. De auteur verhaalt verder over de onder haar leiding uitgevoerde
experimenten en wijst er ten slotte op dat de bij haar behaalde resultaten geenszins zonder
meer mogen veralgemeend worden. Iedereen die zich met dit thema wil bezighouden
beveelt zij aan te lezen : Poetry Therapy, ed. by Jack Leedy. Philadelphia, J.B. Lippincott
Co., 1969.
Kenneth Gorelick heeft het in zijn referaat als psychiater over het aanwenden van literaire
teksten uit de wereldliteratuur, uiteraard handelend over neurotisch-psychiatrische situaties,
bij de opleiding van verplegers voor zenuwzieken.
A
60 / Bibliotheekgids — Jg. 52 — Nr. 1 _________ 1976
m |