Full text |
LE CORBUSIER -SAUGNIER:
Vers une architecture. Paris, G. Crès
& C°.
Een onder den vorm van aforismen-
groepen geschreven boek over archi-
tektuur. Schoolse geesten zullen er geen
genoegen aan hebben, en de meeste
lezers zou zeker een aaneengeschakelde
uiteenzetting meer welkom geweest
zijn. Gezonde impulsen zullen van dit
boek uitgaan. Le Corbusier houdt van
lapidaire machtspreuken en blijkt een
sportief genot te scheppen in ver door-
gevoerde konsekwenties... Toch lijkt
zijn hoofdkenmerk gezond verstand, en
te midden van zijn harde logika treffen
zinnen als de volgende, waarvan het
goed is dat ze nu en dan gesproken
worden :
„ La Renaissance n’a pas fait Michel-
Ange, elle a fait un tas de bons hommes
. à talent.
Zo blijkt hij, bij alle besef van moderne
noodzaken als standardisatie en vereen-
voudiging, toch het belang van de
persoonlikheid niet te vergeten, en wil
hij integendeel, ook als huizebouwer, de
in onze tijd passende ontwikkeling van
de persoonlikheid juist bevorderen.
Laten we nog dit aanhalen uit „ Rome
et nous ‘‘ :
„La leçon de Rome est pour les sages,
ceux qui savent et peuvent apprécier,
ceux qui peuvent résister, qui peuvent
contrôler. Rome est la perdition de ceux
qui ne savent pas beaucoup. Mettre dans
Rome des étudiants architectes, c’est les
meurtrir pour la vie. “
De rijke verscheidenheid van de illu-
stratie is niet het minst aantrekkelike in
dit verdienstelike boek. D. B.
WILFRED CHOPARD : £a gloire en
cinq sec. Vade-mecum de l arriviste
littéraire. (Manuels pour adultes). Paris,
Ed. du Siècle.
Een dergelijke charge kon te midden
van de huidige verwording in het open-
bare literaire leven van Frankrijk, met
zijn uitsluitend als uitgeversreklame aan-
gewende literaire prijzen, niet uitblijven.
Zij beschrijft de lotgevallen van een
fortuinlik fabriekant, die om literaire
roem te oogsten een prijs sticht, waar-
mee hij zich zelf bekroont. Het boekje
leest plezierig. Of het paal en perk zal
stellen aan zovele misbruiken is een
andere vraag, doch allicht verjaagt het
hier of daar een jeugdige illusie, en dat
is al iets waard. D. B.
LEONHARD FRANK : De Oorzaak.
Amsterdam, Eïn. Querido.
De theorie van Freud wordt hier gede-
monstreerd aan de held van het verhaal ,
een beetje simplisties gelijk het anders
niet kan in een geschiedenis die bevat-
telik zijn moet voor een niet te klein
aantal. Dé kleine roman is boeiend en
houdt u vooral tegen het einde met
sterke greep vast. Literair knap werk,
zeer helder in elkaar gedacht en uitgè-
schreven. Behalve als krimenologies
tendenswerk ook en vooral als pleidooi
tegen de doodstraf onverbeterlik.
WINTERBOEK 1923-24 VAN DE
WERELDBIBLIOTHEEK. Evenals
iet vorige een boek met „elck-wat-
vils“. Goede tekstbijdragen van
Zavry van Bruggen, Cyriel Buysse,
C. M. van Hille-Gaerthé, Redingius,
Ernest Claes, Henri van Booven, Marie
Schmitz, Carel Schatten, Albert Plas-
schaert, Herman Hanâ, Dr. Jac. P.
Thysse, Aart van der Leeuw, Scharten-
Antink, E. W. Asscher en Annie -Salo-
mons en van L. S. zelve een technies artiek
over de afzonderlik bij het boek gelegde
kleurplaten, reprodukties naar Aert
van der Neer, Jacob van Ruysdael,
G. H. Breitner, Willem Witsen, Lizzy
Ansingh, Bakker Korff, J. Bosboom en
J. B. Jongkind. Tegen een uiterst goed-
kope prijs wordt hier zeer veel geboden.
Misschien is alleen de verscheidenheid
wat te groot en zouden van een ortho-
dox estheties standpunt beschouwd de
kleurreprodukties, die toch maar een
„ ersatz “ zijn, voordelig door oorspron-
kelike illustratie vervangen kunnen
worden. I D* B'
33 |