Full text |
SB
dan geen histories moment van beteke-
nis, tegenover hetjhalf dozijn abonnen-
ten die, in Vermeylen's tijd, „Van Nu
en Straks" in,,Vlaanderen vinden mocht?
Werd niet pok het dichtwerk van deze
jongere twee maal herdrukt, dat V. zich
vergenoegt „onverstaanbaar" te noe-
men en blijkt het Uit V’s tweeregelige
passus over de jongste Vlamingen niet
al te duidelik, dat hij zich vergenoegd
heeft voor alle bronnenstudie met de
kleine bloemlezing van A. W. Grauls?...
Weldoend in het boekje van Vermeylen
is het verband dat hij vaak te tonen weet
tussen literatuur .pn léven. De Ridder
is te eenzijdig literair, wat hem eigen-
aardige fouten doet begaan, zo waar hij
„eet attachement aux croyances flamin-
gantes" een schaduwzijde acht in een
werk over... Hendrik Conscience. Toch
evenwel een flink stuk werk, overzich-
telik geschikt en bruikbaar, waarin zeker
niet veel vergeten is, behalve dit ene
hoofdzakelike : dat literatuur geen afzon- “
derlik afgesloten verschijnsel is, maar
een uiting die uiterst nauw verband
houdt met de sociale toestand van een
volk, een onmiddelike verslag zelfs
van die toestand. Ondanks alle vlijt,
belezenheid en scherpzinnigheid moet
elke literaire geschiedenis die daar geen
rekening mee houdt oppervlakkig en'
fragmenteras blijven. Over ’t algemeen
blijkt de Ridder zich van deze toestand
niet veel aan te trekken, behalve dat
hij zonder enige aanleiding de laatste
halve bladzijde van zijn boek wijdt aan
een uitval tegen „het politieke akti-
visme ‘. Was dat dan werkelik nodicr
voor de Franse Jezers ? Wij .menen dat
zij het niet zeer zuÏtótrwaarderëh; daar
zij er mets mee te maken hebben.
D B
ÙK F^EXiMEUS buning •
ÿET TOONEELDECOR. Rotter-
Kotter-
De bekende uitgevers W. L. | J. Brusse
hun ,fonds met een nieuwe,
■HÉS reeks Vxrrijkt : 4De toege-
paste Kunsten in Nederland." Een der
ne reeds verschenen monographieën
28
over hedendaagsche sier- en nijver-
heidskunst is gewijd aan „ Het Tooneel-
decor. " Het is een prachtig geïllu-
streerd overzicht van wat in Nederland
tot vernieuwing van het tooneeldecor
werd gepresteerd. De schrijver is de
bekende tooneelcriticus }. W. F. Weru-
meus Buning die reeds vroeger, in 1922,
een geprezen studie „ De Wereld van
den Dans" liet verschijnen. Het werkje
sluit volkomen aan bij de studie van
Dr J. L. Walch „ Ons hedendaagsch
Tooneel. “ L. B.
M. E. BELPAIRE & HILDA RAM :
WONDERLAND. Eerste deel,
3e Druk. N. V. Leeslust, Antwerpen.
Wij hebben deze sproken en vertel-
lingen al gelezen in dezelfde bewerking,
toen wij zelf nog jong waren. „Wonder-
land " behoorde tot onze lievelings-
lectuur en met vreugde zien wij de
deeltjes weer verschijnen in een nieuw
pak en verlucht met naïeve penteeke-
ningen van Félix Timmermans. Dat zijn
kinderteekeningen waar de kleinen wat
aan hebben. Spijtig dat ze alle niet
gekleurd zijn ! Dan kwamen zij eerst
volkomen tot hun recht.
De keuze der sprookjes vinden wij
voortreffelijk en de bewerkingen,vooral
die van Andersen, zijn zeer geslaagd !
„ Het leelijke Eendvogeltje “ is vlot en
eenvoudig verteld en is een voorbeeld
van overzetting. De heilige legenden en
parabels uit „ La légende dorée “ en de
„ Fioretti ", behouden hun diepe vroom-
heid in de. navertelling van de twee
schrijfsters.
Een boek voor alle kinderen en ook voor
groote menschen, want in de werken
van C. Andersen en den H. Franciscus
ligt zoo veel, dat ons ontroeren en
tevens stichten kan. V. H.
TH- VAN TICHELEN : SINT
geloofsverdedi-
U1NG. Antwerpen, en de Standaard,
jtfrussel.
Op gebied van hageographie naar de
eischen der kritische wetenschap zijn we
nog niet overrijk in onze Vlaamsche
literatuur. Deze proeve van Th. Van
mR'
|