Copy and paste this minimal source listing into your document.
B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Title | De bibliotheekgids |
Year number | 1922 |
Year volume | 1 |
Edition | 7 |
Title | scan 0008 |
Category | uit de bibliotheekcollecties van Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Asset identification [ID] | https://dams.antwerpen.be/asset/QSkOSWXCbERcVGlrdQxBaVYQ#id |
nummer 7 |
Full text | sluit volkomen aan bij het werk van L. Maeterlinck en Th. Wricht. De studie van het leven der middeleeuwen drukte zijn stempel op zijn literaire werk. Nog voor hij zijn studies voleind had, in 1993, liet hij een dramatisch spel, « Modron », verschijnen, in 1905 gevolgd door een drama « De Doodendans », in 1910 door « Twee Drama s », nl. «De Dood van Keizer Otto » en « Christus op de Alpen ». Blijkbaar vond de schrijver geen volkomen bevrediging in het omdwalen langs de schilderachtige wegen der oudheid. Dieper tracht hij de innigheid van het leven te benaderen, zuiverder en soberder menschengestalten te doen leven met een achtergrond van den ver- glijdenden tijd. Het meesterschap wacht hem in zijn latere, historische romans. In 1907 verscheen zijn bescheiden bundelken « XXX Verzen ». In dit boekje indrukken en stemmingen vinden we een bekentenis die het verlangen en het te kort van die eerste jaren weergeeft : Ik zag kathedralen en paleizen En beelden uit ouden tijd, Ik mocht de schoonheid der wereld prijzen, Maar 't heeft mij niet van mijn leed bevrijd. Ik zwierf door wouden, over zeeën, En rustte op toppen koel en hoog, Maar ach, diep in mij klaagden weeën, Waaronder mijn ziel gestadig boog. Zoo werd ik rustloos voortgedreven, Bewondrend in den gouden dag, Maar, eenzaam in den nacht gebleven, Weer troostloos daar ik u niet zag. Aan deze eerste periode heeft Willem Kloos een zeer karakteristieke kenschetsing gewijd. Naar aanleiding van Modron schreef hij nl. (Nieuwe Literatuurgeschiedenis, dl. V., blz. 74) : « Ja, wat is het, waardoor dit dichtstuk ons ontroert, dat, zonder eenige heftigheid van beweging, aan ons voorbijtrekt, in een reeks dramatische tafereeltjes, als stil schilderwerk van overoude meesters, zooals men dat in sommige musea ziet > » Dezelfde diepte en echte teederheid en eenvoud is het, waardoor wij blijven staan, als wij er een treffen, voor een, zooals men 't noemt, primitieve, waar de ziel uit de gezichten der figuren schijnt te komen, en ons met stilkrachtige ontroering gaat grijpen in onze op-niets-ver- dachte ziel. 202 |
Last OCR | Last OCR 2020-10-01 18:11:18 |
Original filename | EHC_B62471_1922_01_07_2020_0008.tif |
Filesize | 35.4 MB |
Height | 4115px |
Width | 3006px |
MIME-type | image/tiff |
Creation date in Dams | 2020-08-26 08:51:57 |
Last modification | 2021-10-12 13:09:41 |
Exif.Image.ImageWidth | 3006 |
Exif.Image.ImageLength | 4115 |
Exif.Image.BitsPerSample | 8 8 8 |
Exif.Image.Compression | Uncompressed |
Exif.Image.PhotometricInterpretation | RGB |
Exif.Image.Make | Adobe Systems Inc. |
Exif.Image.Model | Tiff File |
Exif.Image.Orientation | top, left |
Exif.Image.SamplesPerPixel | 3 |
Exif.Image.RowsPerStrip | 1024 |
Exif.Image.XResolution | 300 |
Exif.Image.YResolution | 300 |
Exif.Image.PlanarConfiguration | 1 |
Exif.Image.ResolutionUnit | inch |
Exif.Image.Software | Capture One 9.3 Windows |
Exif.Image.XMLPacket | (Binary value suppressed) |
Exif.Image.ExifTag | 37117032 |
Exif.Photo.ExifVersion | 2.30 |
Exif.Photo.PixelXDimension | 3006 |
Exif.Photo.PixelYDimension | 4115 |
Exif.Photo.FileSource | Digital still camera |
Exif.Photo.SceneType | Directly photographed |
Exif.Image.InterColorProfile | (Binary value suppressed) |
Xmp.xmp.CreatorTool | Capture One 9.3 Windows |
Info |
This media file falls into the public domain. This work has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission.
The metadata is licensed with a creative commons zero license. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission. If you use this media file and / or the metadata, we would appreciate it if you copied the information from the Acknowledgements field as a source reference. When used in a publication, we would like to receive a copy for our library. |
Acknowledgements | B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Source listing | De bibliotheekgids, B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |