Full text |
meebracht of kon meebrengen. Ook waren prestigieuze musea, die rekening hielden met
de tijdgeest, ontstaan : men denke maar aan het „Palais de Chaillot” te Parijs.
Na de tweede wereldoorlog zullen de Verenigde Naties, de U.N.O., de U.N.E.S.C.O.
in het leven roepen en voor de Musea wordt de I.C.O.M., de „Internationale Raad der
Musea” ingericht, met als orgaan nu „Museum”, en vele nationale comités. De geschie-
denis schijnt zich te herhalen, naar de vorm althans, maar de inhoud verandert gedurig.
De afstand kan men meten door de jaargangen van mouseion met die van museum te
vergelijken : de definitieve doorbraak van de formele vraagstukken, duidelijk gemaakt
met schitterende illustraties is evident. Een tentoonstellingstechniek, educatief gecondi-
tioneerd en rekening houdend met de massapsychologie zou kunnen leiden naar een
nieuwe standardisering, ware er niet dat ieder museum een eigen individualiteit heeft,
en de wetenschappelijke waardering van het museumfonds ook haar rechten opeist (afbn
6 en 7). Nieuwe idee'in op het gebied van artistieke en architecturale vormgeving hebben
oplossingen in het leven geroepen, als het onlangs te New York geopende „The Solomon
R. Gugge-nheim Museum” van Frank Lloyd Wright, die niet onverdeeld aanvaard
werden (afb. 8 in Bibliotheekgids, jg. XXXVI, nr. 6). Dat onderhoudt het leven ! Doch
over moderne museumtechnieken is men het vrijwel eens geworden. Nochtans brengen
inrichting van zalen, museummeubelen, tentconstellingshulpmiddelen (sokkels, panelen,
tekstborden, enz.), verlichting, problemen aan, waarvoor ieder conservator voor zijn
museum de geschikte oplossing moet zoeken. Ook grote musea ontsnappen er niet aan :
getuigen mogen daarvoor de nieuwe opstellingen b.v. in een gedeelte van het British
Museum, in het Victoria and Albert Museum, het Louvre, om niet te spreken van een
over heel de lijn schitterende realisatie als het Museo Capodimonte te Napels, modern,
hoewel gehuisvest in een vroeger Koninklijk Paleis. De wereld verandert. Ook die
der musea ! ^
(Slot volgt)
F. Smekens
Conservator van de
Oudheidkundige Musea
der Stad Antwerpen
Geldt het huidige ontwerp uitsluitend full-time personeel, dan ligt het toch in de
bedoeling ook voor het part-time personeel een voorstel uit te werken. Het zou echter
verkeerd geweest zijn als vertrekpunt het part-time personeel te nemen, wat een gelijk-
schakeling naar beneden voor gevolg zou hebben en de standing van het vak voor altijd
benadelèfi zoü. - ' , - ' ’ \ w, v. c.
115 |