Full text |
inspiratie, die aan elke waarachtig groote individueele poëzie moet tot
grondslag liggen, bij hen allen bepaald ontbreekt, moeten de Vlaam-
sche dichters terugkeeren naar hun land, naar hun geboortegrond. Hun
talent zal uit die heilige aarde herrijzen als vogel Feniks uit zijn assche
om, verjongd en herboren, met sterken vleugelslag in de glorie van een
nieuwen literairen morgen ten Hemel te stijgen. Wie schreef ook eens
dat de Vlaming alleen moois halen zou uit het zien van zijn eigen,
vreemd land?
Over het boek « Uit het Maasland » kan ik nu kort zijn. Het is een
kleine verzameling novellen, die door den schrijver noüellestischt
schetsen worden betiteld en als zoodanig van ’t beste zijn, dat, in het
genre, in Vlaanderen werd geschreven. Zij volledigen op eigenaar-
dige wijze het werk van den dichter. Men voelt er, op elke bladzijde,
eenzelfde liefde voor de geboortestreek, ’t Is « Heimat\unst » van goed
allooi, een kunst, die over enkele jaren onderschat werd, indien zij niet
als minderwaardig werd beschouwd, maar nu haar weerwraak neemt.
In Frankrijk komt ze pas weer aan ’t woord door boeken als La Bièvre
van A. de Chateaubriant, Raboliot van Maurice Genevoix e. a. In
Duitschland, waar zij steeds in eere werd gehouden, treed zij meer en
meer op den voorrang. In Rusland gaat men verder; de Soviet-regee-
rmg ondersteunt de cc Heimatfyunst » onder al haar vormen, omdat zij
alleen de groote hernieuwing in de letterkunde brengen kan.
Het eerste opstel van dit boek draagt als titel « Het Limburgch Maas-
land ». Het hangt een groote fresk op van het Limburgsch land en
daarnevens worden de voorvaderlijke zeden, gebruiken en gewoonten
geschilderd in hun eigenaardigen kleurenrijkdom. De Folklore van Lim-
burg komt er tot haar recht. Tot slot, bij het zicht van het nijverheids-
monster, dat zijn land beloert, heeft de schrijver het bange voorgevoel
dat die ongerepte schoonheid en die poëzie van het landelijk leven
hun dood nabij zijn. Verder: vertellingen met sterk-afgelijnde omtrek-
ken, eenvoudige onderwerpen vol menscheli ke waarheid en verschei-
denheid: De Reebok, een bladzijde uit het jagersleven, herinneringen
van den schrijver, die ons doet zien wat hij zelf zag, doet meeleven
wat hij beleefde; Een Kerstnacht, een benauwende episode uit een
watersnood: eindelijk: De Nachtwaker en Manus de Bakennare, te voeten
uit geteekende portretten van twee eigenaardige typen met hun deug-
den en ondeugden, roerend, vreemd en waar.
VICTOR DE MEIJERE.
52 |