Full text |
met allerlei vragen, zowel i.v.m. de werking van de bibliotheek zelf als
i.v.m. meer onderwerpsgerichte problemen die eventueel bibliografisch
opzoekingswerk vereisen. Opdat zij dit werk ten volle en voor de lezers zo
efficiënt mogelijk zouden kunnen verrichten, zijn het in een aantal
bibliotheken precies deze “Reference Librarians” die in een beurtrol de
“Reference Desk” of “Enquiry Desk” bestaffen (zo o.a. in Leicester, in
Nottingham, in York, in Aston (gedeeltelijk) ; in Durham is er eventuele
verwijzing van de lezer vanuit de “Reference Desk” naar een van de
“Liaison Officers”).
Boekselectie en classificatie van het nieuw verworven materiaal
behoort in een aantal gevallen (o.m. in Norwich en York) eveneens tot de
taken van de “Reference Librarians” : van alle personeelsleden zijn zij
immers best op de hoogte van wat er verschijnt in hun vakgebied(en) ;
door hun contact met het publiek weten zij voor welke onderwerpen er
belangstelling bestaat ; en zij kunnen ook degelijk oordelen over de plaats
waar aanwinsten binnen de systematiek thuishoren. In Leicester en Aston
nochtans hoort de onderwerpscatalogus tot de bevoegdheid van het
departement catalogisering.
Wel zou het verkeerd zijn het zo voor te stellen alsof in alle de
bezochte universiteiten de zgn. “Reference Librarians" zich enkel en
alleen met meer vakgerichte inhoudelijke taken als instructie, informatie-
verzorging, boekselectie, e.d. zouden bezighouden. In sommige gevallen
zijn deze “vakspecialisten” eveneens bedrijvig in andere, soms meer
administratieve taken en zijn ze b.v. verantwoordelijk voor de audiovi-
suele dienst binnen de bibliotheek of zijn ze diensthoofd van een of andere
bibliotheekafdeling (b.v. interbibliothecair leenverkeer) ; zo is in Norwich
de specialiste voor “French, German and Scandinavian Literature” tevens
de adjunct-bibliothecaris.9
Het aantal van deze onderwerpsspecialisten onder het bibliotheekper-
soneel varieert in de bezochte bibliotheken van een zestal tot een tiental.
Uit wat voorafgaat blijkt duidelijk welk belang elk van de bezochte
bibliotheken hecht aan de aanwezigheid van een met gekwalificeerd
personeel bestafte “Reference Desk” of “Enquiry Desk”. Het feit dat
aldaar individuele bibliotheekinstructie en bibliografische hulp door de
zgn. “Reference Librarians” aan de bibliotheekgebruikers wordt ver-
schaft, is één van de in 't oog springende eigenschappen van de bezochte
bibliotheken.
96 / Bibliotheekgids — Jg. 59 - Nr. 1983 |