Full text |
—, “It has already been mentioned that Référencé Librarians are on hand at the
Référencé and Information Desk to assist readers” (Guide to the Library
(Leicester), p. 7).
- “(...), and Senior Library Staff are on duty there [nl. bij de “General Enquiries
Desk"] to give help and advice on most matters affecting Library use (...)” CBrief
Guide to the Library (Aston)).
- “In all libraries much emphasis is laid on reader-service, and in the Main and
Science Libraries many of the senior staff have primarily subject-based
responsibilities” (Nottingham University Library).
- “The senior staff of the Library are qualified specialists in one or more subjects
(...), and will be happy to help you with any subject enquiry. Do not hesitate to
approach the subject specialists direct” (1981-82 Library Guide (Norwich)).
- “If you want any help in using the library in any way, in fmding books or
information ask either at the Enquiry Desk, or at the Reader Services Counter
or any librarian, and we will do our best to help you" (Notes for Students
(York), p. 3).
- “If you have any difficulty fmding recommended reading, please ask a member
of library staff for help" (Notes for Students. 1981-82 (Durham)).
De deskundige informatieverzorging
Opvallend in deze opsomming is de verwijzing naar “Reference
Librarians", “Senior Library Staff' met “subject-based responsibilities’'
enerzijds, anderzijds naar de “Reference and Information Desk”, de
“General Enquiries Desk", de “Enquiry Desk".
Het moet ons dan ook niet verwonderen dat we in een aantal gidsen een
naamlijst terugvinden van leden van het bibliotheekpersoneel met het vak-
gebied c.q. de vakgebieden waarvoor zij verantwoordelijk zijn ; soms is
zelfs hun intern telefoonnummer erbij vermeld (o.m. in gidsen van
Norwich, Aston, Durham, Ÿork). In Leicester vormt de Senior Library
Staff. List and Guide zelfs een aparte Advisory Leaflet. Een duidelijker
wenk aan de lezers om niet te aarzelen zich met vakgerichte vragen tot het
gekwalificeerd personeel te wenden kan men zich moeilijk voorstellen.
Welk is de rol en de taak van deze zgn. “Reference Librarians",
“Subject Specialists”, etc. ? In Durham spreekt men in dit verband van de
“Liaison Officers”, dit zijn leden van de bibliotheekstaf die in nauwe ver-
binding staan met een of meer academische departementen.
Deze onderwerpsspecialisten staan op de eerste plaats in voor alle
mogelijke vormen van de meer officiële bibliotheek- en bibliografische
instructie (rondleidingen, opstellen van AV-instructieprogramma’s, sa-
menstellen van bibliotheekgidsen, etc.).
Als tweede, misschien wel belangrijkste taak, dienen zij individuele
hulp te bieden aan de bibliotheekgebruikers. Lezers kunnen bij hen terecht
Bibliotheekgids -Jg. 59 - Nr. 2-1983 / 95 |