Full text |
er enkel een fataal produkt van de menselike
bedrijvigheid moest in zien, die haar werk-
tuigen volmaakt ; wij hebben' aangetoond
dat de machine een produkt is, dat nauw-
keuriger naar de wetten van de natuur
luistert dan het alaam van de handwerker.
De machine is vooral de stemvork van ons
nieuwe sociale wezen, het teken van de
superieure wet die onze beschaving bepaalt,
de wet van de ekonomie. Men kan héden
duidelik een nieuw ideaal formuleeren : het
openbaart zich reeds in al de modaliteiten
van het tegenwoordige scheppen; efficience,
en als oorzaak de Ekonomie, unitaire rich-
ting van onze beschaving naar de Zuiver-
heid. Ekonomie, Zuiverheid, leidraad van
de nieuwe geest. ”
Verder, over de kunst :
“ De literaire, plastiese of muziekale kunst
is niet langer als vroeger de noodzakelike
lyrifikatie van een werkelikheid die gister te
kleurlooswasomalszodanig te worden verdra-
gen; het tegenwoordige leven, zijn prachtige
intensiteit, zijn uitzicht zelf voldoen voor
een groot deel aan onze behoefte aan poëzie.
Zulks begrenst en bepaalt het gebied van de
kunst. De kunst van deze tijd zal niet zijn,
daar de poëtiek die van de feiten is, of zij
zal een uiterst zuivere en verheven kunst zijn,
gelijklopend met de onbaatzuchtige weten-
schap, zich richtend tot de verheven regionen
van onze geest. ”
Dit niéuwe nummer (Nr 18) brengt on-
der zeer veel andere, alle zeer beknopt ge-
schreven bijdragen, een opstel over l'ordre
door de architekt Le Corbusier-Saugnier
(van wie we ook een boek ontvingen dat in
een volgend nummer zal besproken worden)
over de Spaanse mu%iek door Albert Neville,
over het fabrikeren van “ antieke meubelen ”,
over l'état du cinéma door H. de Courtry
over het laatste groot ballet “ Création ” met
de nieuwe Zweedse ster : Borlin, en de me-
dewerking van Cendrars, Milhaud en Léger.
Over “ Création ” spreekt ook het Okt. nr.
van La Danse. Klei (i Nov.) brengt een
opstel van Adolf Behne over De “ Bauhaus-
tentoonstelling ” te IVeimar. Dezelfde principej
blijken hier voor te zitten als bij Le Corbu-
sier en zijn vrienden van l'Esprit nouveau.
“Lumière”, het blad van jonge Ant-
werpenaars “ d’expression française ”, ver-
schijnt niet meer doch wordt opgevolgd door
“Lafeuille critique de “Lumière”. Het eerste
nr. van 4. blz. verscheen op i September.
In Wetenschappelijke Bladèn
van Okt. vindt men Lenin's leven en werk
beschreven door iemand die niet zacht over
hem oordeelt, in Nov. een artikel over- de
constitutie van de Ierse Vrijstaat.
Le Théâtre brengt in Sept, een artikel
over het théâtre de la Grange van het kunste-
naarsechtbaar Burgstahl-Strohl te Biévres bij
Parijs en een zeer merkwaardige studie over
La réforme de l'art scénique en Allemagne. Wij
hebben er reeds meer op gewezen, dat dif$
prachtig uitgevoerde tijdschrift internationaal
uitstekend gedokumenteerd is. Het Okt. nr.
brengt een opstel over inscenering in het Ka-
mernytheather te Moscou. C a e c i 1 i a blijft
veel belang stellen in de beiaardkunst.
16 Nov. schrijft J. Vincent over de wense-
likheid van het Mechels systeem. Op het gebied
van de schilderkunst tekenen we aân : E 1 -
s e v i e r (Okt.) met een mooi opstel van
A. M. Hammacher over groeiende schilder-
kunst (Frans postimpressionisme) en het
Vlaamse populaire weekblad Ons Volk
met een geïllustreerd verslag over de tentoon-
stelling (uit partikulier bezit) van oude kunst
te Gent. Het Okt. nr van Deutsche Kunst
und Dekoration leert ons de Spaanse
schilder José de Togores kennen, en de Duitse
Karl Hofer, en brengt daarnaast het laatste
werk van de architekt Hoffmann, een aantal
fascinerende poppen van Lotte Pritzel, beeld-
houwwerk van Hanak enz. De illustratie als
altijd onbekrompen en onberispelik. Daarbij
gaat het Okt. nr. van Stickerei und Spit-
zen met enkele tientallen grote afbeeldingen
van modern kunsthandwerk, een opstel van
de bekende Keulse architekt Breuhaus over
Tischdecke und Lampenschirm, een opstel
over kinderwagengarnituren enz. Dat zulke
317
es—afga
|