Full text |
- hoe de huiswerken bespreken.
- moeten wij ook docenten opleiden.
Uit de levendige discussie die hierop volgde, noteren we enkele mar-
kante besluiten :
1. Eenheid in opleiding is wenselijk voor Nederland en Vlaanderen.
2. Er is alvast een minimum aantal uren voor het vak ‘titelbeschrijven’
nodig. Men opteert voor alle soorten cursussen voor 10 96 van het totale
lessenpakket.
3. Zowel actieve als passieve titelbeschrijving zijn vereist.
4. Elke opleiding hangt af van de doelstelling die wordt voorgehouden. Er
moet begonnen worden met de eenvoudige titelbeschrijving, vertrekkend
van de oude rijksregels, en geleidelijk aan moet de student alle aspecten
onder de knie krijgen. Als basis moeten elementen en velden gekend
worden en dit kan pas bereikt worden door veel oefenen.
5. Bij het invoeren van de nieuwe rijksregels zou als supplement bij deze
regels een didactisch boekje moeten gevoegd worden.
6. Het basispakket moet monografieën en periodieken omvatten en voor het
‘niet-boek materiaal’ is het wenselijk dat dit vak door specialisten in
aparte lessen, maar onder de hoofding “titelbeschrijven” wordt gegeven.
L. VAN DEN BOSCH
KU Leuven
Algemeen onderwijskundige modellen
J. T y b o u T
F. Muller Akademie Amsterdam
Verslag. — Als uitgangspunt voor deze inleiding worden de onder-
wijsmodellen gebruikt die de deelnemers in stencilvorm hebben ontvangen.
Duidelijk wordt gesteld, dat de docenten zich op verantwoorde wijze op de
onderwijsleersituatie moeten richten. Hierbij neemt de planningsprocedure,
die doelstelling, leerinhouden, didactische werkvormen en media, alsmede
de proces/productevaluatie omvat, een belangrijke plaats in. Na deze plan-
ning, kan men zich pas met de uitvoering van de lessen gaan bezighouden,
waarbij het lesschema, (met als uitgangspunten actuele beginsituatie, actueel
mediagebruik, interactie en effectbepaling) een belangrijke rol speelt, zodat
er een bepaalde eindsituatie bereikt kan worden (P —» U —* E).
Na enige discussie, waarbij punten zoals de noodzaak van een in-
terakademiaal overleg tussen de docenten titelbeschrijven in Vlaanderen en
224 / Bibliotheekgids—Jg. 53—Nr. 4 — 1977 |