Full text |
Een van deze «braakgronden» op het gebied van de wetenschappelijke en
technische informatie en documentatie is het voorwerp van het gestelde
onderzoeksproject, waarvan de veel te lange titel - we verontschuldigen
ons hiervoor bij de lezer - echter het doel ervan juist weergeeft. Hoe duide-
lijk de voorstelling, en hoe afgebakend het project ook moge schijnen, toch
dient het voor de niet-ingewijde nader verklaard.
Omschrijving van het voorgestelde onderzoeksproject
De Ondernemingsliteratuur
De literatuur door bedrijven en ondernemingen gecreëerd en gepubliceerd
is algemeen onder te brengen in de categorie van de minder bekende en
moeilijk toegankelijke documentatievormen. Ze is een belangrijk deel van
wat in de Angelsaksische vakterminologie kernachtig «underground litera-
ture» wordt genoemd. Tal van kenmerken, o.m. haar willekeurige versprei-
dingsvorm, haar niet-direct commercieel karakter, de vaak te enge interes-
sekring, de minder genormaliseerde publicatievormen en het feit dat deze
literatuur lange tijd niet werd beschouwd als «publicatie», d.w.z., niet vat-
baar was voor het verplicht neerleggen van een exemplaar bij de nationale
bibliotheken (wettelijk depot), verhinderen een degelijke bekendmaking
ervan via secundaire informatiebronnen. In hoeveelheid overtreft het docu-
mentatiemateriaal door bedrijven en ondernemingen uitgegeven in ruime
mate dat door alle commerciële uitgevers op de markt gebracht. (2)
Het zou dan ook al te overmoedig zijn om, binnen het kader van een onder-
zoeksproject dat in de tijd beperkt is, deze massa literatuur te willen
ontsluiten.
Soorten van Ondernemingsliteratuur
Naar de vorm bestaat de ondernemingsliteratuur uit twee grote categorieën
van documentatiemateriaal : de niet-periodieke en de periodieke literatuur.
Als eerste soort van niet-periodieke literatuur publiceren bedrijven en onder-
nemingen een massale vloed van brochures, folders en bladen. Het doel
ervan is de bekendmaking van de producten, procédé’s of diensten door
deze bedrijven en ondernemingen geproduceerd, ontworpen of verschaft.
Het grootste deel van deze informatie dient uitsluitend de verkoopspromotie,
vandaar de geringe wetenschappelijke of technische waarde van dit vaak
(2) Ter illustratie: "International Business Machines Corporation" (IBM), die een eigen
uitgeverij bezit, wordt bij de vijf grootste commerciële uitgevers ter wereld gerekend.
20 / Bibliotheekgids — Jg. 48 — Nr. 3 — 1972 |