Full text |
vorm mogen worden uitgegeven, en zij beschikt zelf over een bekend-
makingsorgaan. (5)
De tweede categorie in deze literatuurvorm bestaat uit de periodieken door
bedrijven en ondernemingen uitgegeven. Ze zijn in één woord te definiëren
als huisorganen en vallen uiteen in enkele soorten van tijdschriften.
Daar is in de eerste plaats het zg. personeelsblad. Het tijdschrift dat bedoeld
is als een sociale communicatieschakel tussen de medewerkers van een
bepaalde onderneming. Naast allerlei sociaal nieuws bevatten sommige per-
soneelsbladen ook heel wat culturele bijdragen. Alhoewel ze hoofdzakelijk
voor interne verspreiding bestemd zijn, bestaat de tendens om deze bladen
ook buiten de onderneming te verspreiden. De personeelsbladen worden
gepubliceerd in tal van vormen, gaande van gestencilde en offset bladen,
dagbladen, tot de mooiste vormen van het keurig afgewerkte en rijkelijk
geïllustreerde tijdschrift. Als publicatie beschouwd, zijn ze het voorwerp
van diepgaand onderzoek. (6)
Vervolgens kent men de prestige magazines, tijdschriften waarmee een
onderneming haar naam wil vestigen, of haar faam wenst hoog te houden.
Ze bevatten meestal culturele, sociale en populair-wetenschappelijke arti-
kels, rijkelijk geïllustreerd, die vaak helemaal buiten de interessesfeer
van het bedrijf dat ze uitgeeft liggen. Ze zijn te beschouwen als een zuivere
vorm van public relations. De prestige magazines zijn eerder gering in
aantal. Dat komt waarschijnlijk doordat nog maar heel weinig onderne-
mingen ervan overtuigd zijn, dat dergelijke inspanningen - die toch buiten
hun werkterrein vallen - kunnen bijdragen tot de commerciële bekend-
making van hun producten, procédé’s of diensten.
Verder zijn er de enorme hoeveelheid promotiebladen, die nieuws over
producten en procédé’s bevatten, ook rijkelijk geïllustreerd zijn, en uitslui-
tend gericht zijn op de verkoopsbevordering. Deze bladen worden in grote
getale verspreid onder verdelers en groothandelaars van de betrokken
firma’s.
Over deze laatste twee soorten van huisorganen dient weinig gezegd i.v.m.
het onderzoek van deze literatuur. Op wetenschappelijk en technisch gebied
zijn ze zo goed als waardeloos.
(5) ”U.S. Government Research and Development Reports” en "Index”, een tweewekelijkse
excerpt- en indiceringsdienst van alle Amerikaanse speurwerk- en ontwikkelings-
rapporten, uitgegeven door de "National Technical Information Service” (voorheen :
Clearinghouse for Scientific and Teohnical Information”), Springfield, Va.
(6) Naast diverse nationale verenigingen voor industriële journalistiek bestaat als over-
koepelend Europees orgaan de "Fédération of European Industrial Editors Associations”
(FEIEFA). Op internationaal vlak fungeert de "International Council of Industrial
Ed’itors” ( ICIE), Akron, Ohio, U.S.A.
22 / Bibliotheekgids — Jg. 48 — Nr. 3 — 1972 |