Full text |
En de eerste schoolmeester van Coremans
met zijn ijzeren kevie, en de kordate
vader van Coremans die de hemds-
mouwen opstroopt en hem, de man met
de plak, in volle klas « schept » dat hij
moord en brand schreeuwt. En de
gerstenbierslurpende pijpenrokende Fla-
minganten op hun vergaderingen : « Het
stichten van maatschappijen was te allen
tijde een geliefkoosde liefhebberij van de
Vlamingen. Ik overdrijf geenszins indien
ik beweer dat hij (Génard) in zijn leven
met dozijnen kringen gesticht heeft...
Waar grieven te bestrijden waren was
hij (Bouchery) er bij met zijn bijltje. Hij
was lid van alle mogelike komiteiten,
gewoonlik sekretaris-schatbewaarder. Als
er af te rekenen viel, gebeurde het al dik-
wils dat het debet het credit overtrof,
het komitéit gaf geen teken van leven
meer en Jan stond alleen voor de reke-
ningen ». De afreis naar de Vlaamse
Akademie die haar gewone maandelikse
vergadering houdt, waardoor de schets
van Bouchery. wordt geopend, zit vol
van de atmosfeer van de gemoedelike
deftigheid en rustige niet ingewikkelde
burgerlikheid die vele jaren het merk-
teken is geweest van dit officiële genoot-
schap.
Het wil ons voorkomen dat er in
Gustaaf Segers iets van de vermaakte
humor zit van Renier Snieders op zijn
best. Hij heeft ons in dit In Memoriam
een interessant boek geschonken. A. J.
Cyr. Verschaeve. Zeesymfonieën. 2e uit-
gaaf. « Excelsior », Brugge.
Is Verschaeve onze laatste rederijker?
Een chaotische na-zanger op da Costa,
Schaepman, Bilderdijk, en... Van Duyse ?
Wellicht niet. Vormelijk, ja. « Zeesym-
fonieën » zijn lyrische rethoriek, maar
torschen eeuwige grondgedachten. Voor
de vorm gaat hier de ethische inhoud :
de Zee als menschelijke ziel vol lijden en
beminnen. Geestelijke doorpeildheid !
Wie niets voor vorm voelt, voelt alles
voor de inhoud. Een vormgevoelige
nochtans is geneigd het kind met het
badwater weg te gieten. Het fijnzinnig
Holland houdt, uit klassieken smaak,
voor zulke vorm zijn kostbare kultuur-
deur dicht...
Dit is een tweede uitgaaf, verrijkt met
een English Joe-portret van den dichter
en een pro-domo-brief aan Pater J. M.
Vosté als « aanhangsel » : verklaring van
het onststaan dezer ziels-zinnebeeldige
gedichten. K. v. d. O.
Félix Timmermans. Driekoningen-Tryp-
tiek. Amsterdam, P. N. van Kampen
& Zoon (In de reeks Zilveren Ver-
poozingen).
« Dit is een suverlyc boexken » zou-
den wij hierboven willen schrijven. Een
innigheid van verbeelding, een zuiverheid
van gevoel als we alleen in de middel-
eeuwse Maria-legenden weervinden. Het
laatste verhaaltje, van de lopende Maria-
beelden, wekt deze indruk het sterkst.
Aleen de humor van de laatste volzin is
modem. G.
Knut Hamsun. — Kinderen van hun
tijd. Arnhem, Van Loghum Slaterus.
Een dubbel konflikt : Het ancien
regime waarin het echt « hereleven » nog
op zijn plaats was tegen de moderne op-
slorpende handel en industrie. Het oude
landgoed, waarin een ondernemende, uit
Amerika rijk teruggekeerde visserszoon
een wig drijft om het langzaam geheel
in zijn bezit te hebben. — Daarnaast, als
zovaak bij Hamsun : het mislukt huwelik.
De landeigenaar krijgt hierdoor een
dubbele last te dragen, waaronder hij zich
heroïes gedraagt. Niet altijd even « ver-
standig » misschien, en de humor van
Hamsun oefent zich aan hem evenzeer
als aan de andere personages van het
pessimisties verhaal.
Een dubbele roman; als we aan de
belangrijke figuur van de ondernemende
Holmengraa denken zelfs een driedubbele
roman. Meer gebeurtenissen dan be-
234 |