Full text |
onvolledig, het probleem van de functie van
het boek hebben aangeraakt, geldt het thans
de verbinding te leggen. Het is onnodig te
zeggen dat het boek in dienst van elk as-
pect der ontwikkeling kan treden.
De eerste voorwaarde daartoe is dat de
lezer in staat is het Hoek te lezen, d.w.z.,
zoo voor te brengen dat zijn zin-geving, al-
thans wat de groote lijnen betreft, beant-
woordt aan den zin van het boek. Zoover
zich de sociale paedagogie bezig houdt met
de ontwikkeling door middel van het boek
moet ze dus rekening houden met de uit-
komsten der biblio-psychologie, wanneer ze
voorkomen wil dat'het goed boek in de
handen van bepaalde lezersgroepen een
slechten zin zou produceeren.
is eenmaal een zekere relatie tusschen den
empirischen lezer en de idee van den idea-
len lezer gelegd, dan kan het boek achter-
eenvolgens:
a. een functie vervullen bij de ontwik-
keling van den aanleg, zoover het namelijk
op den aanleg is afgestemd.
b de geestelijke functies oefenen en scher-
pen' en bijdragen tot de,ontwikkeling van
de wetenschappelijke en esthetische habitus.
Daartoe is noodig dat het boek een metho-
disch karakter vertoont en zich van een on
klare vermenging van gezichtspunten ont-
k°v een phaenomenoligische ontwikkeling
bevorderen daar het bekend en v«tro^
maakt met allerlei wetenswaardigheden. J
hebben genen dat het nobdzakelijk is zie
in ieder aizonderlijk geval rekenschap te_g~
ven van de waarde van dit soort weten daar
het als Selbstzweck geen zin heeft.
d tot de esthetische stoffeenng van het
bewustzijn bijdragen, zoover het de lacunes
dei kennis overbrugt en ons stof tot veree-
ring en bewondering schenkt. Dit 9oort. esthe-
tische aanvulling van wat ons aan echte ken-
nis en zuiver inzicht is ontzegd, ee
den aard der zaak slechts zin wanneer het
als zoodanig herkend en erkend wordt.
e de zelfontwikkeling bevorderen. Daar-
toe is het noodig dat het samentreft met het
gebied waarop de spanningen van den -
zer liggen. Al deze verschillende aspecten
zijn echter-afhankelijk van het fundamen-
teel begrip der ontwikkeling dat we bepaal
den, als de objectiveering van het aan het
bewustzijn verschijnende concreseente, vol-
gens de principia van de cultuur, d.i. e
wetenschap, de kunsten, de sociale ordenm
Samenvattend zou men dus de waarde
van het boek aldus kunnen karaktensee-
ren: Het boek dient er niet alleen toe bé
grepen te worden ,doch ook begrip voó
te brengen.
Catalogus van Jongens- en Meisjesboeken,
aanwezig in de Kinderbibliotheek , van
de Bibliotheek der gemeente Rotterdam.
2® druk, 1929. WÊÊ
Een zeer overzichtelijk en netjes gedruk-
te lijst, waarin wij natuurlijk het gewone
boekmerk missen. De boeken worden vrij
van de schap genomen (staan dus systema-
tisch opgesteld) en werden enkel naar^ leef-
tijdsgrenzen, uiterlijk merkbaar, ingedeeld:
van a tot d. In elke leeftijdsklasse werden
dan bijzondere afdeelingen opgesteld (rei-
zen en avonturen, geschiedems-klassen enz.)
waardoor het principe van het belangstel-
linigscentrum, — een weg, dien wij allen
toch eens zullen op moeten in dezen tijd
van overproductie, ---- gehuldigd wordt.
Vermelding verdient, dat bij elk vertaald
werk het land van oorprong aangeteekend
staat, en dat elk geschiedkundig verhaal zijn
tijdvak en zijn centraal personnage in e
titelopgave verwerkt kreeg. ,
Een boekje zonder pretenties, maar daar-
om niet minder hancug :
Leesbibliotheek-administratie, op kaartsys-
teem ( systeem Th. Wink).
De firma Van Gorcum en Comp, te As- ^
sen-Nederland, brengt een reeks steekkaar-
ten in den handel welke door hun eenvoud
de bibliotheek-administratie vergemakkelij-
ken. _ 1 ' -
De reeks bestaat uit:
1. Tijdschriften- en vervolgboek-kaarten.
2. Supplement-kaarten hierop.
3. Lezerskaarten voor Leesbibliotheken.
4. Kaarten «verlangde boeken». -
5. Vervolgwerken-kaarten. (Deze méér be-
doeld voor den boekhandel).
Uitgevoerd'op stevig en goed beschrijfbaar
grijs carton, worden deze kaarten geleverd:
nrs i 2 en 5: met 100 stuks genomen te-
gen 7 1/2 cent (Hollandsche) ; 200: 6 c.;
300- 5 c.; 400 : 4 1/2 c.; 500 :4 c.
nr 3: 100: 3 c.; 250, 2 1/2 c,; 500: 2 c.
nr 4 : 100: 2 1/2 c.; 250: 2 c.; 500 1 1/2 c.
Bijpassende soliede kartonnen bakken,
kunnen geleverd worden.
Bij elke reeks wordt een toelichting over
het systeemWink gevoegd.
Tooneelvriend, De : 96 blz. Antwerpen,
P. Vink.
Dit is de titel van den catalogus van een
rijk fonds tooneelwerken. Hij bevat, afzon-
derlijk gerubriceerd, blijspelen en drama's
voor gemengd tooneel en voor heerentoo-
109 |