Full text |
Interne organisatie en manuele administratie *
B. VAN VERDEGHEM
Summary^È The author outlines various aspects of a well-administered I.L.-service. From
this he infers thaï such a service wil! function properly only if certain spécifie conditions are
fulfilled, as, among others a. standard formprocessing, b. uniform filling in of these forms
and c. centralized cataloguing of periodical holdings.
1. Plaats en belang van de interbibliothecaire bruikleendienst binnen de
bibliotheek waar zij centraal staat.
2. Taak van de interbibliothecaire bruikleendienst : informatie verschaffen.
3. Eisen gesteld aan dé interbibliothecaire bruikleendienst:
lokale inzet van het personeel -,
goede verstandhouding bij het personeel -,
vlot georganiseerde administratie.
4. De manuele administratie :
a. het behandelen van vragen van andere bibliotheken :
het opzoeken, magazijn, klassement per plaatsnummer, klassement
per bibliotheek, bewijs van verzending, controle.
b. aanvragen gericht aan andere bibliotheken :
aanvragen van eigen lezers, nazicht, doorsturen van de aanvraag, bij
ontvangst van een werk, bij het terugzenden van een werk, ver-
schillende klassementen en sorteringen.
5. Naar nog een vlotter interbibliothecair leenverkeer:
a. noodzaak van een bruikleenformulier dat beantwoordt aan de ad-
ministratieve eisen door de interbibliothecaire bruikleendiensten van
openbare en wetenschappelijke bibliotheken gesteld-,
b. het opvoeden van de bibliotheekgebruikers (eigen lezers) ; de aan-
dacht vestigen dat het in hun belang is getypte of duidelijk
geschreven ( = gemakkelijk leesbare) aanvraagformulieren in te
dienen I
*. Beknopte inhoud van het gehouden referaat.
Bibliotheekgids M-Jg. 53—Nr. /ES/977 / 25 |