Copy and paste this minimal source listing into your document.
B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Title | De bibliotheekgids |
Year number | 1977 |
Year volume | 53 |
Edition | 1 |
Title | scan 0022 |
Category | uit de bibliotheekcollecties van Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Asset identification [ID] | https://dams.antwerpen.be/asset/E2iMKlSPgKvf8MaT8Wxz2JHs#id |
nummer 1 |
Full text | 2. De didakîische werkvorm Hieronder wordt verstaan de wijze waarop men de leerstof aanbiedt, de organisatie van de onderwijsleersituatie. De keuze van de didaktische werk- vorm die voor een bepaalde les het meest geschikt is wordt bepaald door het lesdoel en de aard van de leerstof. Van een vrije keuze is dus geen sprake. 2.1 De traditionele bibliografielessen Vanouds leveren bibliografielessen het volgende beeld : de docent bespreekt de bibliografieën stuk voor stuk aan de hand van een geannoteerde titellijst. In het gunstigste geval heeft hij een exem- plaar ter illustratie bij zich. De studenten krijgen over elke behandelde kategorie een serie huiswerkvragen mee ter oplossing in de plaatselijke bibliotheek. Daarna worden de antwoorden klassikaal besproken. Van de studenten wordt verlangd dat zij op het tentamen allerlei kenmerken van elke bron hebben onthouden. De docent die zo te werk gaat merkt al snel dat er bezwaren zijn tegen zijn methodiek: a. de lessen vertonen allemaal hetzelfde stramien, slaapverwekkend ook voor de docent zelf ; b. veel van de volgens de docent waardevolle informatie die hij ver- strekt gaat langs de studenten heen, zij zien kennelijk het belang er l^niet van in ; c. bij het tentamen stampen studenten wanhopig alle feitjes in hun hoofd en zijn kort daarna alles weer vergeten. Uiteraard zal de docent trachten deze bezwaren te ondervangen. Hopelijk gaat hij niet doen aan symptoombestrijding als het inkorten van de titellijst, het inlassen van een excursie ter afwisseling e.d. Wat nodig is is een fundamentele heroriëntatie op basis van de lesdoelstellingen. Want bij het analyseren van wat met deze lessen wordt bereikt valt te konkluderen dat studenten inderdaad kennis bijgebracht is van een x-aantal bibliografieën. Maar aangenomen mag toch worden dat de lesdoelstellingen breder zijn en ook bv. inhouden het aanbrengen van vaardigheid in het vinden van bibliografische informatie; met misschien nog als nevendoelstelling het aanbrengen van een positieve motivatie tegenover bibliografisch inlichtin- genwerk en besef van het belang van de diensten die een bibliothekaris aan bibliotheekgebruikers kan verlenen m.b.v. zijn bibliografische kennis. De toegepaste methodiek blijkt dan wel zeer ontoereikend te zijn. 16 / Bibliotheekgids — Jg. 53 — Nr. 1 —■ 1977 |
Last OCR | Last OCR 2020-12-17 22:10:56 |
Original filename | EHC_B62471_1977_53_01_2020_0022.tif |
Filesize | 25.31 MB |
Height | 3592px |
Width | 2462px |
MIME-type | image/tiff |
Creation date in Dams | 2020-10-30 14:02:12 |
Last modification | 2021-10-12 16:24:02 |
Info |
This media file falls into the public domain. This work has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission.
The metadata is licensed with a creative commons zero license. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission. If you use this media file and / or the metadata, we would appreciate it if you copied the information from the Acknowledgements field as a source reference. When used in a publication, we would like to receive a copy for our library. |
Acknowledgements | B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Source listing | De bibliotheekgids, B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |