Full text |
== ------
Duur: 1 jaar van 48 lessen, w.o. minstens 18 practijkuren. De gedo-
ceerde stof zal de studenten in staat moeten stellen zelfstandig bibliografieën
naar hun soort, structuur en gebruiksdoel te herkennen ; de sterke en zwakke
kanten ervan te ontdekken en de gebruiksmogelijkheden te beproeven. De
belangrijkste algemene bibliografieën (inclusief bibliografieën van bibliogra-
fieën) moeten zij kunnen hanteren voor verificatiewerk (catalogiseerarbeid,
acquisitie, boekhandelspractijk) en voor het beantwoorden van eenvoudige
reference-vragen, voorzover liggend op het terrein van de algemene
bibliografie.
Niveau II : inleiding in de speciale bibliografie (alle gebieden) -, dieper
gaande studie van de bibliografie van één vakgebied (of groep van verwante
gebieden) naar keuze, zo mogelijk aansluitend bij gekozen vakkenoriëntatie ;
grondslagen van het vervaardigen van bibliografieën.
Wederom geen overdaad van titels, maar nadruk op zoekstrategie en
practijkwerk. Aandacht voor moderne ontwikkelingen in technisch en orga-
nisatorisch opzicht.
Duur: 2 jaren van elk 48 lessen, w.o. minstens 24 practijkuren. Op-
dracht voor het zelfstandig vervaardigen van een bibliografie in het begin
van het 2e jaar van niveau II.
Dit niveau moet in staat stellen tot : bibliografisch inlichtingenwerk bij
een grote wetenschappelijke bibliotheek; gedetailleerd bibliografisch speur-
werk bij een speciale bibliotheek ; samenstellen van bibliografische publica-
ties (bij een wetenschappelijk instituut, een bibliografisch bureau, e.d.).
De hierboven vermelde cursusduur is waarschijnlijk erg utopisch. Om
een aanvaardbaar niveau te bereiken zal men echter niet verder moeten
reduceren dan tot ca. 36 lesuren per jaargang.
Enkele afzonderlijke opmerkingen moeten hier gemaakt ten aanzien
van het universitaire onderwijs in de bibliografie.
In het perspectief van de Nederlandse plannen tot integratie van het
wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs acht ik die hier
op hun plaats.
Het universitaire onderwijs heeft zowel betrekking op de beroep-
sopleiding in bibliotheek- en informatiekunde als op de instructie inzake
vakwetenschappelijke informatie die voor studenten van alle richtingen
bepleit wordt.7
De eerste zal als bovenbouw- of postdoctorale studie in grote lijnen
7. Advies inzake scholing van studenten in het omgaan met en vormgeven aan weten*
schappelijke informatie. Advies van de Commissie Algemene Vraagstukken Universitair
Bibliotheekwezen (CAVUB) van de Academische Raad, 3 mei 1973.
Bibliotheekgids—Jg. 53 — Nr. 1 — 1977 / 7 |