Copy and paste this minimal source listing into your document.
B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
Title | De bibliotheekgids |
Year number | 1977 |
Year volume | 53 |
Edition | 1 |
Title | scan 0021 |
Category | uit de bibliotheekcollecties van Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Asset identification [ID] | https://dams.antwerpen.be/asset/W2VVUZUdLyThVYKfWjumlPv1#id |
nummer 1 |
Full text | Vakdidaktische aantekeningen bij de bibliografie* A. M. W. LAMMERS-VERDEGAAL, Nederland Zijn de doelstellingen van een lessenserie eenmaal bepaald en de leer- stof afgebakend dan zijn de volgende didaktische sleutelvragen-. 1. hoe struktureer ik het materiaal ; 2. welke didaktische werkvormen zal ik gebruiken ; 3. welke onderwijs- en leermiddelen zijn nodig. Samen bepalen deze vragen de onderwijsleersituatie, d.w.z. de presen- tatie van het lesprogramma. 1. Het aanbrengen van struktuur Elke docent zal streven naar een zo systematisch mogelijke aanpak van zijn materiaal. Juist omdat de kern van inzicht in bibliografie berust op in- zicht in de struktuur van het bibliografische systeem is een methodische aanpak bij dit vak in het bijzonder van belang. Daarom is het nodig te beginnen met het leggen van een stevige theoretische basis, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan die struktuur. Pas als de student een denkkader heeft waarin hij alle te behandelen typen bibliografieën een plaats kan geven kan aan de bronnen zelf worden begonnen. Voor de hand ligt dat bij het behandelen van de verschillende kategorieën de volgorde van het bibliografisch apparaat wordt aangehouden, zoals vrijwel alle handboeken doen. Dus zouden bibliografieën van bibliografieën het eerst aan bod moeten komen. Dit druist echter in tegen het didaktische basisprincipe dat men moet aansluiten aan het kennisniveau van de student. Op grond hiervan is het nodig de bibliografieën van bibliografieën achteraan te plaatsen. Het beste beginpunt is de eigen nationale bibliografie. Daarna komen óf de speciale nationale bibliografieën, óf de buitenlandse algemene nationale bibliografieën, ter keuze van de docent. Van belang is om van elke nieuwe kategorie steeds eerst de ken- merkende eigenschappen te bespreken, en pas daarna de individuele titels in een zinvolle volgorde. Zo kan voor de speciale bibliografieën de volgorde van vakgebieden van b.v. de UDC worden aangehouden. Dit om het materiaal zo doorzichtig mogelijk te houden. *. Discussiebijdrage. Bibliotheekgids *é~Jg- 53 — Nr. 1 — 1977 / 15 |
Last OCR | Last OCR 2020-12-17 22:10:54 |
Original filename | EHC_B62471_1977_53_01_2020_0021.tif |
Filesize | 25.31 MB |
Height | 3592px |
Width | 2462px |
MIME-type | image/tiff |
Creation date in Dams | 2020-10-30 14:02:08 |
Last modification | 2021-10-12 16:24:01 |
Info |
This media file falls into the public domain. This work has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission.
The metadata is licensed with a creative commons zero license. You can copy, modify, distribute and perform the work, even for commercial purposes, all without asking permission. If you use this media file and / or the metadata, we would appreciate it if you copied the information from the Acknowledgements field as a source reference. When used in a publication, we would like to receive a copy for our library. |
Acknowledgements | B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |
Source listing | De bibliotheekgids, B 62471, Collectie Stad Antwerpen, Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience |