Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>in het wegkuisschen der verdrukkers, maar niet in het uitbuiten en bestelen onzer land- 'en natuurgenooten.</p>
<p>In het begin dezes hoofdstuks zeiden wij dat De Potter het hoofdfiguur der omwenteling van 1830 was. De Potter was een burger-republiekein der school vall Robespierre. Wanneer wij zeggen :d-er school van Robes" pierre, mag men ons niet verkeerd begrijpen. Wij beweren hoegenaamd niet dat De Potter de politieke halsrechtingell van den Franschen demokraat in ons land wilde invoeren, maar dat hij daar omtrent de beginrelen, in de "Rechten van den Burger, door den grooten Franschen omwentelaar en dictator opgemaakt, aankleefde. De Potter ging echter zoo ver niet als Robespierre, want Wij bespeuren nergens dat hij voor algemeen stemrecht ijverde, wat een der hoofdpunten der Fransche grondwet van 1793 was. Ondanks dat was hij de vooruitstrevendste en eerlijkste der mannen, die zich in de gebeurtenissen van 1830 onder' scheiden hebben, het niet sterke en weinig gekende socialis' tisch element daargelaten, dat zich door de leeringen vau Saint-Simon, Fourrier en Robert Owen, voornamentlijk Brussel had gevormd en meer dan het demokratisch pro' gramma van De Potter wilde. Deze was met hun eenigzins verbonden, want hij stond in betrekking met Buanarroti, vriend en medestrijder van Babceuf, den gekenden Franschen communist. De Potter was de eerste die het gedacht opwierp en nog van uit zijn gevang der Kleine Karmelieten te Brussel 0111 liberalen en katholieken hand in hand te doen werken, in de bestrijding van het Hollandsch bestuur en de verovering der zelfregeering. Hij was een der weinigen die goed bewust waren van hetgeen zij wilden en zich een denkbeeld kondell geven van datgene waarop de gisting der geesten moest uit' loopen. Talentvolle schrijver, onbaatzuchtig republikein, eerlij</p>
</text>
|