Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>In Vlaanderen werkten de priesters het meest en was de echte volksbeweging het uitgebreidst. Dit toont in eens het karakter dier beweging, den invloed der geestelijkheid op de bevolking en den geest dier bevolking zelf. Baiten Gent was het in alle dorpen en kleine steden het godsdienstig fanatism dat de boeren tegen de Hollanders °Pi°eg ; de priesters liepen de hutten, de hofsteden plat, ,veerden het woord op de vergaderingen, schreven in de dagoladen, donderden op den kansel en deden de klokken luiden, als bij brand of groote ramp, om de boeren te wapen te roepen. 0, dat bevechten van een gevestigd gouvernement was alsdan geene godslastering, geen gevloekt werk des Heeren meer! Neen, dan was het alweder God die den opstand Wilde, omdat die opstand de rechten en macht der geestelijkheid moest versterken! Mochten de bevolkingen uit het verleden eene les voor het ht egenwoordige putten. Thans hebben de priesters het goed, et leven zeker, zij drinken den besten wijn, peuzelen aan de lekkerste brokjes, hebben de eereplaatsen aan alle feestjes, aan alle tafels, betrekken de gezondste, schoonste huizen, zij Zijn machtig machtig en rijk en nu spreken zij van geen opstand. ue werklieden en boeren, die naar kerken en kluizen strcemen, lijden, werken hard en bezwijken schier onder gebrek, en God gewaardigt zich niet het minste "ut, mln. lot. Niet de minste opstand vindt hij noodig, de iny ior nmeliike God, nu het de redding der arme lieden geldt, wien nogthans zijn zoon gestorven is, zoo men zegt. aar dat eens de vrijdenkers- en socialistische beweging wat sterk uitgebreid en dreigend voor de belangen der priesters Wordt, alras zal God weer Zijne stem laten hooren en zal er zet, opstand, verplettering van den vijand, die niet dien er armen maar der priesters is, noodig zijn. Mochten de bevolkingen leeren dat God slechts iets is, arinede de priesters schermen om het fanatism op te wekken</p>
</text>
|