Full text |
32 Soorten van fouten
321 Titelbeschrijving
De titelbeschrijving is een moeilijke materie die zelfs na vele jaren praktische ervaring
problemen blijft stellen, wat niet belet drie soorten fouten in de afgelegde, praktische
proeven te onderscheiden :
1. fouten van ondergeschikt belang : punctuatie, hoofdletters, enz. ;
2. fouten die voortspruiten uit onbegrepen of ongekende regels. Dergelijke fouten werden
individueel en op verschillende wijze begaan ;
3. fouten die in tenminste 80 % van de gevallen terugkeerden ; in vele van deze gevallen
kan men gewagen van systeemfouten.
De fouten die kunnen herleid worden tot de eerste groep mogen hier buiten beschouwing
gelaten worden. De tweede groep kan voor een belangrijk gedeelte op rekening geschreven
worden van gebrek aan ervaring en onvoldoende tijdsruimte tussen het les-krijgen en
het les-verwerken. De derde groep echter heeft diepere gronden als oorzaak. Wanneer
bepaalde fouten in tenminste 80 % terugkeren en overwegend in dezelfde zin worden
begaan, kan men zich de vraag stellen of niet bij de lesgever de eerste oorzaak moet
worden gezocht.
Tijdens de verbetering van de proeven is herhaaldelijk gebleken dat de onconsequente
fout-interpretatie of het niet-herkennen van de fouten door de lesgever-examinator niet
zelden voorkwam. Waarschijnlijk was dit het gevolg van het feit dat de lesgever, wel
vertrouwd met de regels die in eigen huis worden toegepast, zich onvoldoende in de
Rijksregels met de daarbijbehorende aanpassingen had kunnen inwerken. Dit typische
nadeel, verbonden aan het gebruik van meerdere regels in één land, zal hopelijk gaandeweg
verminderen en verdwijnen van zodra de bibliothecaris-lesgevers dezelfde regels als de
lesgever-bibliothecarissen zullen toepassen.
322 Toekennen van S.I.S.O.
Dezelfde vaststellingen als voor de titelbeschrijving gelden ook hier.
Aangezien een bepaalde graad van subjectiviteit bij het toekennen van een nauwkeurig
rubriekgetal niet kan worden uitgesloten werd getracht de redenering van de kandidaat te
volgen. Uitgezonderd voor flagrante fouten werd een zekere marge aanvaard.
Die fouten werden niet ten laste gelegd van de zwoegende examinandus of -da en blijven
hier ook verder buiten beschouwing. Vergissingen, ten gevolge van nog onvoldoende erva-
ring en even onvoldoende kennis van de talrijke mogelijkheden die S.I.S.O. biedt alsmede
het onvoldoend consequent toepassen van zelfde of gelijkaardige rubrieken, kunnen in
een tweede groep worden ondergebracht. Dit foutensoort kwam uiteraard veel voor, maar
hoeft geen zorgen te baren. In een derde groep dienen fouten onderkend die, alhoewel
bedreven door de kandidaten, toch niet helemaal op hun rekening mogen geschreven
worden. Het betreft hier, zoals voor de titelbeschrijving, meer systeemfouten : een aantal
kandidaten bleek van het bestaan van een jeugd-S.I.S.O. helemaal geen weet te hebben.
Dit aantal viel haast samen met dezen die tijdens de cursus geen S.I.S.O.-boek in handen
hadden gehad. Bij de hierboven bedoelde kandidaten en ook bij een aantal andere bleek
niet de juiste zoekmethode gekend te zijn. Lesgevers die geen ervaring hebben met de
S.I.S.O. kunnen onmogelijk, zelfs met een ruime theoretische kennis van U.D.C. of
D.D.C. op bevredigende wijze cursisten in deze materie opleiden. Het moet voor de
inrichtende besturen een aanwijzing zijn dat er rekening moet gehouden worden met
dergelijke vereisten bij het aanstellen van lesgevers.
40 / Bibliotheekgids — Jg. 52 — Nr. 1 — 1976 |