Full text |
Kunstbibliothecarissen
Gesprekken met
kunstbibliothecarissen
1
1. Zie Bibliotheek.- & archiefgids,
7912003) 4; p. 32-37.
Vlaanderen heeft eigenzinnige en interessante kunstbibliothecarissen. De wens om de
opmerkelijke verscheidenheid van Interesses, invalshoeken en vooropleidingen van kunst-
bibliothecarissen in kaart te brengen, vormde de hoofdreden voor de serie gesprekken jwSi
enkele van deze kunstbiljpthecarissen die de komende maanden in Bibliotheek- & arch'tef-
gids zullen verschijnen. Daarnaast is er ae hoop om op deze manier de mensen die hek
OKBV de eerste jaren mee hebben vormgegeven en geïnspireerd, een gezicht te geven.
Enkele jaren geleden verscheen al een interview met Catherine Heesterbeek-Bert1, de
voormalige bibliothecaris van de KoninklSe Musea voor Schone Kunsten van België. De
thema's over kunstbibliotheken die daarin aan bod kwamen - internationale samenwerking;
documentatie van de kunst(geschiedenis) in België, geïntegreerde ontsluiting en automati-
sering, professionalisering, hooggespecialiseerde collectievorming - zijn de grondthema's
die ook in de komende reeks interviews aanwezig zijn. Alle geïnterviewden hebben op
het vlak van het informatieaanbod, de automatisering én het eigen vakgebied, aanzienlijke
veranderingen meegemaakt. De overgang van analoge naar digitale: informatie, de steeds
diffuser wordende omschrijving van kunst en kunstgeschiedenis, de veranderingen in het
kunst(historisch) onderwijs, de evolutie van kunstpublicaties, het ontbreken en de langzame
opkomst van samenwerking tussen kunstbibliotheken in Vlaanderen, het zijn aspecten die
voor hen allen ingrijpende veranderingen hebben meegebracht. En het is interessant om te
zien welke keuzes zij daarbij hebben gemaakt en welke accenten zij hebben gelegd.
De reeks interviews ontstond aanvankelijk vanuit de wens om kunstbibliotheearissen aan
het woord te laten die al een respectabele loopbaan hadden uitgebouwd. Verschillenden
werden geïnterviewd vlak voor ze met pensioen gingen. Geleidelijk aan verschoof het
uitgangspunt echter naar het verlangen de diversiteit te schetsen van de kunstbibliotheca-
rissen in Vlaanderen. En intussen worden er ook al plannen gemaakt voor portretten van
buitenlandse kunstbibliothecarissen van wie de loopbaan voor Vlaamse collega's interessant
kan zijn. Aangezien kunst per definitie geen grenzen kent, wordt ook dat weerspiegeld in
de houding van kunstbibliothecarissen. Het is onze overtuiging dat ook dit thema de moeite
waard is om in gesprekken verder aan bod te laten komen.
In het hiernavolgende interview komt Wilfried Onzeü aan het woord. Wilfried is een
autodidact die door persoonlijke interesse, zelfstudie en voortdurende bijscholing een
hoge graad van expertise heeft verworven op het vlak van de lokale private presses en de
beeldhouwkunst in België. Zijn zorg om niet vast te roesten in een bibliotheek maar altijd te
streven naar een kwalitatief interessante invulling van het werk vanuit zijn interesse in kunst,
kan alleen maar tot voorbeeld strekken.
Béatrice De Clippeleir en Saskia Scheltjens
tl |