Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) 2
interview
of which are extremely rare preciosa, testifying to the rich
cultural past of Flanders.9
Origineel en visionair10
"Eigenlijk heb ik heel mijn leven gedaan wat ik bij de jezuïe-
ten ambieerde te doen en wat ik waarschijnlijk daar niet
had kunnen doen".
Na zijn breuk met de jezuïeten en door zijn sociale idealen
vatte Walter sympathie op voor de pas ontstane beweging
Amada de jaren|960. Maar ook hier kwam hij in conflict
door zijn meer toekomstgerichte en voorzichtige houding.
Hij engageerde zich bij de vereniging Maatschappij- en
Kerkkritische Kristenen (MKK). In de jaren 1990 stond hij als
kandidaat op een Agalev-lijst.
Door zijp studie en zijn belezenheid was hij gevoelig voor
het ideaal waarvoor de Cultuurbibliotheek was opgerichlj'V
een studiebibliotheek voor heel West-Vlaanderen.
Wat vooral opvalt bij Walter is zijn gedrevenheid en de
eigenzinnigheid waarmee hij. ®i| die jaren de bibliotheek
heeft geleid. Hij ziet de bibliotheek als een organisme. De
Cultuurbibliotheek heeft de ambitie een milieu te schep-
pen naar eigen inzicht, waar gelezen en gestudeerd kan
worden. Ze heeft de ambitie zelf interessant te zijn. Een
bibliotheek moet geen rekening houden met de individuele
gepreoccupeerde bezoeker, maar een eigen profiel hebben
en dat waarmaken. Een gebruiker moet de bibliotheek
onderzoeken en kijken wat hij ermee kan doen. Het is
anders dan in een openbare bibliotheek. Daar is de klant
koning, hij wil er shoppen en vlug bediend worden.
Walter benadert de Cultuurbibliotheek ook als "een interes-
ingebonden en niet ontsierd door kleefband en nummertjes.
De in houd van de boeken is de kern van herkllstwerk dat
met recht Cu/fuur-bibliotheek genoemd ffiag worden, een
bibliotheek die de creativiteit stimuleert. In een dergelijke
bibliotheek vervaagt het onderscheid tussen archief, biblio-
theek en museum.
Inhoudelijk is de Cultuurbibliotheek gegroeid uit de West-
Vlaarrise christelijke humaniora- traditie. Het specifieke
omschrijft Walter als 'klassieke humaniora, Vlaamse
opstanding en romantisch vermeien in geschiedenis.en
heemkunde'. Het is voor Walter echter noodzakelijk dat de
collectie ook een toekomstgerichte visie op onze samenle-
ving heeft met een brede kijk op hedendaagse geschiede-
nis, moderne kunst en andere culturen. De CiSuurbibliotheek
is slechts een halve eeuw oud maar moet dè ambitie
hebben nog eeuwen te groeien. Er is een prachtige collectie
om verder op te bouwen, en de waardevolheid ervan zal in
de toekomst blijken.
De schoolbibliotheek is voor Walter de Smaele als een spe-
ciale kamer in het hele cultuurpaleis. De leerling kan ervaren
dat er nog veel te exploreren valt. Schoolbibliotheken van
het secundair onderwijs in Vlaanderen staan nergens,Sfnet
enkele uitzonderingen zoals Don Bosco in Zwijnaarde en
het Heilig Hart in Heverlee. Het grote probleem is de ont-
brekende functiebeschrijving. Dit zou volgens Walter abso-
luut onder de aandacht moeten worden gebracht. Keuze is
niet internet of bibliotheek. Het is beide.
Een bibliothecaris moet zich opstelen als iemand die lezend
verzamelt. "De Renaissance Mens komt niet terug, maar hij
is wel te benijden. Ik denk dat ik goed kan organiseren en
dat ik veel interesse heb en dat kan een bibliothecaris goed
gebruiken", zegt hij.
Griekse en Latijnse literatuur in de Cultuurbibliotheek. Foto's: Béatrice De Clippeleir.
sant en cryptisch ensemble' dat zich presenteert als een
intrigerende schat van kennis en wijsheid". Het is dus aan-
trekkelijk om op verkenning uit te trekken. "Wanneer men
zijn weg vindt, vindt men meer dan men zocht".
Een vergelijkbare visie is die van 'de (Cultuur)bibliotheek
als kunstwerk'. De architectuur is harmonisch, de inrichting
smaakvol, functioneel en comfortabel. De boeken zijn goed
Volgens Walter kan het internet meer dan alleen een bibli- ■’
otheekcatalogus aanbieden u. En net zoals de openbare
bibliotheken, is het belangrijk deel uit te maken van een
netwerk. Bewaarbibliotheken komen nu pas in de aan-
dacht. Dit moet leiden tot een gecoördineerd beleid en een
structurele ondersteuning door de Overheid. De terminologie
leidt soms wel tot problemen. Zo wordt de stripbibliotheek
31 |