Full text |
Samenwerking
bibliotheek en
nasçhoolsche Wer
ken. Syllabii,
met literatuur,
voorzien van
boekmerken
Periodieke
tentoonstellingen
Kinema en
bibliotheek
Radio en
bibliotheek
Ondertusschen zou, ter verdere voorlichting, of als stimulans om het
bezoek aan de openbare bibliotheek te bevorderen, nauwe samenwerking
moeten nagestreefd worden tusschen de openbare bibliotheek eenerzijds
en de postscolaire werken, de volkshoogescholen, anderzijds. Deze
instellingen toch krijgen hun grootsten toeloop van jonge lieden, die tot
voor kort nog' op de schoolbanken zaten, en bijgevolg aan het bibliotheek-
bezoek gewend waren, — of zouden moeten zijn. Het bestuur van deze
instellingen zou de leeraars kunnen verzoeken literatuurlijsten samen te
stellen, welke aan de rondgedeelde syllabi toegevoegd worden, en die
door het beheer van de openbare bibiotheken nagezien worden en van
de boekmerken voorzien. Op voorstel van het bestuur van de onderwijs-
instelling zouden sommige werken in verschillende exemplaren kunnen
worden aangekocht, terwijl de Openbare Bibliotheek door inzage te
geven van haar aanwinsten de leeraars attent kan maken op nieuw
voorradig werk.
In dit verband mag eveneens gewezen worden op periodieke tentoon-
stelling van werken, om hun recent verschijnen, of om het onderwerp.
Deze tentoonstelling moet in de lokalen van de school gehouden worden,
en de werken moeten vrij open liggen, zoodat de belangstellenden kennis
kunnen nemen van hun inhoud, omdat een titel, zeker in de laatste jaren,
niet geheel vertrouwbaar is, en niet altijd de lading dekt of te weinig
zegt.
Langzamerhand gaan de groepeeringen, die zich op de arbeiders-
ontwikkeling toeleggen over tot het houden van opvoedende kinema-
voorstellingen. Documentaire en literair-geinterpreteerde films worden
vertoond. Best zou zijn, dat ook deze organismen zich regelmatig met
de openbare bibliotheken in betrekking stelden, haar hun programma’s
onderwierpen en haar verzochten met boekmerk en titelbeschrijving enkele
voorname werken op te geven, die het onderwerp behandelen, of waaraan
het voorgebrachte onderwerp ontleend is. Na afrollen van de film kan
door middel van een staand beeld opgave van titel en nummer, adres
van de bibliotheek, e.d.m. volgen.
Ook aan de omroepvereenigingen wordt hier gelegenheid geboden
te bewijzen (en te doen doordringen bij de arbeiders), dat radio het
boek met vervangt, of van plan is het boek overbodig te maken. De
verlokking welke radio voor gevolg zal hebben, en welke langs haar
zijde zoo gevaarlijk is als de invloed van het éénig gelezen boek op
gemakkelijk ontvlambare geesten, moet door middel van de bibliotheek
tegen gegaan worden. In de spreekbeurten, bij integrale uitvoeringen,
voorlezingen en overal in de gedrukte programma’s kan gewezen worden
op bestaande, toepasselijke lectuur. Dat alles kan zijn doel niet missen.
70 |