Full text |
De openbare bibliotheek is dus toegankelijk voor eenieder, en omvat werk, dat
de bezoekers bevalt. Volgens art. 20 van het jCon. Besluit zou het « Verlangboek »
verplichtend moeten gesteld worden.
Stellig, de openbare bibliotheek is, in den grond, iets anders. Zij moet verscheiden
zijn op alle gebied, en de bibliothecaris moet in alle omstandigheden, als opvoeder
optreden. Dat type bestaat. Er kunnen voorbeelden van genoemd worden. Maar de
Staat beschouwt andere bibliotheken — en de catalogi verraden den geest — àls
openbaar. Dit systeem werkt stichting van verschillende bibliotheken in een gemeente
in de hand. De lezers bezoeken deze alle, om beurten : dus één enkele zou volstaan.
Maar, de emulatie is een stimulans, die niet te onderschatten is. Het gaat er toch om
de lezers te lokken, te doen lezen en op te leiden. Daaraan wordt voldaan ! En eens
de lust gewekt, dan kan mets den lezer meer tegenhouden ; onverstoorbaar zoekt hij
in alle richtingen zijn lectuur !
Nochtans zou het wenschelijk zijn een minimum-catalogus samen te stellen. Het
is ook noodzakelijk, dat, met het oog op de openbaarheid, het bibliotheekgebouw meer
en meer onafhankelijk wordt.
Opleiding: Bibliothecarissen kunnen opgeleid worden door verschillende organismen al
naar gelang het bibliotheekgenre, waarop zij zich toeleggen. De universitaire cursussen
worden gegeven voor universiteits-bibliothecarissenj en daarmee-gelijkgestelden ; de sociale
scholen vormen in drie jaren goed onderlegde leiders, die door hun algemeene opleiding
goede bibliothecarissen kunnen zijn. De officieele cursussen steunen op eèn goed
programma, maar- zijn te kort : een 1 5 tal uren. Door hen nochtans worden de bibliothe-
carissen gevormd, die in België bijna 8 miljoen boeken uitleenen ! In de beste
omstandigheden — als de bibliothecaris reeds een algemeene cultuur bezit — is de
voorbereiding nog te zwak. De vrijstelling van diploma is een slechte zaak. Volgen
van de officieele cursussen zou —=- minstens genomen — voor de vrijgestelden verplich-
tend moeten gemaakt worden. Het voorbeeld van Doornik, waar de seminaristen
opgeleid worden voor het vak, verdient navolging. Alle juryleden zullen het er ovet"
eens zijn, dat instelling van een algemeenen cursus in bibliografie en literatuur
gewenscht is. Trouwens wie een groote bibliotheek te beheeren heeft zou de Universi-
taire cursus te Gent moeten volgen. De anderen zouden het gewone diploma moeten
halen, en hun zou de gelegenheid tot practische oefening moeten gegeven worden.
Een cursus in algemeene bibliografie kan daaraan toegevoegd worden, en een inwijding
in boekenkeirze. . , ^
De boeken worden met den dag duurder. Voor ’t geleide van den bibliothecaris
is uitgifte van een critische bibliografie zeer gewenscht. De toelagen zijn ontoereikend.
Den lezers moeten telkens nieuwe werken kunnen voorgezet worden.
Een voordeel van de Belgische wet is, dat in elk gehucht bibliotheken kunnen
opgericht worden. Naar ’t voorbeeld in Denemarken zouden nu ook provinciale biblio-
theken moeten opgericht worden, die rijker en algemeener van inhoud, den meer
eischenden lezer zouden kunnen voldoen. Ontleening per post zou de grondslag vormen.
Portvrijdom wordt toegekend. De leiders zouden universitairs zijn, die ook regionaal
de bibliotheekzaken zouden voeren. De inspectie controleert,
78 |