Full text |
vennen
wrm enne 17
veau ns
Dit goed gedrukte en geïllustreerde
boek biedt een kostbare handleiding aan
wie zich op het kunstschrijven zou willen
toeleggen. Het behandelt de verschillende
soorten van schrift en de verschillende
opdrachten waarvoor de schrijver kan te
staan komen. Ornament, vergulding, Eenz.,
ook het binden van de verkregen boeken,
worden eveneens in ogeschouw genomen.
E DAB:
PAPYRUS. — Numéro special : Typographie.
= Paris, Publications Papyrus (30, rue Jacob).
fr. 9,50.
Àan onze bibliothecarissen, zo wel als
aan de vakmensen van de boekdruk, kun-
nen we niet genoeg aanbevelen het bizon-
der nummer « Typographie > van het
tijdschrift « Papyrus ”.
Het is overvloedig en goed geïllustreerd
en bevat de volgende opstellen :
Emile Leclerc, L'imprimerie dans le
passé. Léon Pichon, La gravure sur bois
et la typographie dans le livre moderne.
Edmond Rocher, Le sentiment artistique
dans la décoration du livre moderne.
Jules Pinsard, L'édition et la typographie.
Francis Phihaudeau, La classification de
la lettre d'imprimerie. Georges Valette,
La maquette typographique. C. C., La
composition typographique des annonces
dans les journaux. Edmond Morin, Filets
et coupoirs. L. Brosard, L'origine de quel-
ques signes de correction typographique.
En over de moderne druktechnieken :
G. Nadaud, L'évolution de la Linotype.
L. Kreiss, Les derniers perfectionnements
de l'Intertype. A. Schiffer, Les derniers
perfectionnements de la Linograph. E.
Démichel, Reflezions sur la Photogra-
vure. L. Tarible, Clicherie et galvano-
plastie. Edmond Morin, L'imposition. G.
D., Technique et conseils concernant les
encres et rouleaux typographiques. Georges
Degaast, Les nouvelles presses typogra-
phiques. Louis Tanchon, Les reports typo-
lithographiques, leur technique et leur
réalisation.
De meeste opstellen zijn van de hand
van de meest vooraanstaande technici en
helemaal up-to-date, wat de grote waarde
256
van het boek uitmaakt. Bij het opstel over
de oorsprong van korrektietekens wordt
een Vlaamse tekst uit de Plantijnse druk-
kerij weergegeven. BSDsB:
ByBLIs. — Miroir des arts du livre et de
lestampe. 1, |—. Paris, Editions Albert
Morancé.
Twee nummers zijn van dit weelderig
uitgegeven tijdschrift, dat slechts op 600
exemplaren verschijnt, uitgegeven: een
winter- en een lente-nummer. In het
eerste nummer troffen ons vooral de proef-
bladzijden uit de door Hermann Paul
geïllustreerde uitgave van Villon en de
studie over de drukletter van Didot. Het
twede nummer bevat: Amédée Fléau,
aquafortiste, par Clément-Janin; Paul-
Emile Colin, peintre-graveur, par Clément-
Janin; L'eeuvre gravé d'Eugène Bléry,
par Loys Delteil; Le style francais des
xylographies primitives, par Pierre Gus-
man; Une édition de l'Enfer de Dante,
avec les illustrations de Botticelli; La gra-
vure originale en manière noire; Un ca-
ractère: Le Tory-Gardmont, enz. Er zijn
negen mooie en zorgvuldig getrokken
buitentekstplaten.
Op het gebied van de graveerkunst
komt het tijdschrift op voor een traditio-
neel zorgvuldige techniek en zijn illustratie
is dan ook meestal aan de oude meesters
ontleend. Typografies is het zelf voor-
beeldig. EDEB:
HI
Algemeene Literatuur
WirLeM Kroos. — Letterkundige inzichten
en vergezichten. Amsterdam, L. J. Veen. —Dit
is de elfde bundel der Nieuwere Literatuur-
geschiedenis, waarin Kloos zijn artikels uit
De Nieuwe Gids op regelmatige tijdstip-
pen verzamelt. Deze bundel bevat een
twintigtal kronieken aan allerlei schrijvers
en hun werk gewijd. Kloos behandeld
achtereenvolgens werk van Van Eyck, H.
Maas, van Hulzen, van Deyssel, Timmer-
man, de Meester, van Looy, Redingius,
van Genderen Stort. De polimiek met den
kritikus Dirk Coster behoort mede tot het
meest interessante van dezen rijken bun-
del, omdat daaruit een heele boel alge. |