Full text |
ekspressionisties geïllustreerd, een paro-
die van H. H. Ewers door REIMANN:
Ewers, Roman von Hanns HeinzVampir.
En onder al deze dingen het heilige boek
van China : LAOTSE'S Tao te king, vertaald
door F.Fiedler, en uitgegeven door Gustav
Wyneken. Fiedler die geen Sinoloog was,
heeft de duistere chinese tekst naar een
vertaling omgedicht. In onderscheid met
andere Laotse-vertalers heeft hij niet zo-
zeer een filologies, als wel een dichterlik
werk geleverd en er o.a. op gelet, dat hij
niet minder of niet meer woorden gebruik-
te dan het origineel. Het kleine, in zak-
formaat eenvoudig uitgevoerde boekje is
waard veel lezers te ontmoeten die in deze
eeuwige woorden rust en verkwikking
zullen vinden. Voor wie Laotse niet ken-
nen : zijn boek dat twee en een halve dui-
zend jaar geleden geschreven werd liet
ten gronde aan de Chinese wereldbeschou-
wing ;hetis een verzameling spreuken ;
de meest erkende vertaler, Richard Wil-
helm, vertaalde de titel met « Vom Sinn
und Leben ” E-D-B.
WILLEM DE MEÉRODE. — Het kostbaar bloed
(Van Loghum, Slaterus en Visser).
Trek de lijn van Willem de Mérode tot
Karel van den Oever. Beidenzijn geteken-
den des geloofs. Maar v. d. Oever is het in
angst, de Mérode in kinderlik vertrouwen.
V. d. Oever, in zijn kwellende onrust,
zoekt nieuwe mogelikheden van ekspres-
sie, de Mérode, in zijn rustige overgave,
kent niet het ongeduld van de artiest naar
moderne « gestaltung ”.
Weke dingen zoals « De Seringen ”
van de Mérode, geef ik gratis kadeau aan
de eerste de ‘beste laat-romantiese maan-
bosjes-dichter. Maar de zuivere ontroering
om het woord-geworden religieuse levens-
moment in zijn « Berouw > en « Nabetrach-
ting” die wou ik liefst aan alle medemen-
sen schenken tot een even ingetogen, aan-
dachtige verrijking. WIES MOENS
GINO SEVERIN. —Du cubisme au classicisme.
2° Ed. Paris, I. Povolozky et Cie. 10
Een van de veel omstreden boeken on-
der de laatst verschenene die een theorie
van de schilderkunst verkondigen. Zijn
orthodoxie geeft daar zeker aanleiding toe
en het is zoo antianarchisties, dat het vele
kunstenaars van onze tijd aanstoot geven
moet : « Esthétique du compas et du nom-
bre » is de ondertitel. De thesis : Sedert
de Italiaanse Renaissance gingen de kon-
struktieve wetten langzamerhand verloren.
Poussin was de laatste die ze in Frankrijk
toepaste. Wij moeten ze in eer herstellen.
De kunst is in sensualisme vervallen en
het doet er weinig toe, of dit sensualisme
nu ook celebraal geworden is.
De kunst moet eurythmies zijn, d. w. z.
dat elke van haar elementen aan het ge-
heel verbonden moet zijn door een con-
stante verhouding die aan zekere wetten
voldoet. Het doel van de kunst is immers
het heelal te herbouwen volgens de wetten
zelf die het beheersen.
Het boek biedt ook aan wie het niet
met de schrijver eens is merkwaardige
bladzijden en is goed geïllustreerd.
ALEXANDER KOCH. — Handbuch neuzeit-
licher Woknungskúltur: Das vornebm-bürger-
liche Heim. Neue Folge. Darmstadt, Verlag
Alexander Koch. geb. fr. 43,00.
Wel een zeer mooie uitgave. Royaal for-
maat.Honderd negentig feilloze fotos van
kamers en meubelen: een overzicht van
het beste wat in Duitsland op dit gebied
thans wordt voortgebracht. Het korte in-
leidend woord zegt o. à.-dat, alhoewel
voor «voorname burgers” gedacht, deze
afbeeldingen ook de meer eenvoudigen
sterveling ten goede kunnen komen, want
«als eenmaal het voorstellingsvermogen
gesterkt, door eigen wensen opgeklaard
en de richting aangegeven is, dan vermag
ieder zijn eigen tehuis met de hem ten
dienste staande middelen een artistiek-
persoonlike uitdrukking te geven.”
Zullen we in de beperkte ruimte die hier
beschikbaar is een overzicht geven van de
verschillende persoonlijkheden die in het
boek te herkennen zijn ? Persoonlikheden
van architekten, te volgen door al de af-
beeldingen van hun werk, waarbij op ‘ele-
gantie, rust, beweeglikheid, kleur of vorm,
op praktiesc zin meer nadruk wordt
gelegd, waarbij het oude voortgezet of
263 |