Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>heid en die streek zelf toch ook weer met het heele overige Nederland. De verloren eeuw en de verborgen uithoek vinden zich terug in het ééne huidige geboorteland. Deze onverwoestbare kracht die in den dichter woont tot vereeniging van het verscheidene, tot éénschepping van het tegenstrijdige, huldigde ik dien namiddag vóór het standbeeld van Maerlant. Meer dan iemand heeft hij tot het leven een zegenrijke houding gevonden, die elkaar bestrijdende elementen van dat leven tot een gelukkige saamwerking beheerscht. »</p>
<p>Wij houden er aan, het stuk van Verwey in zijn geheel over te schrijven. Niet zelden immers wordt het vermeld en besproken, ook door wie het blijkbaar niet hebben gelezen; al geldt te dezer ontlasting, dat het verborgen ligt in een tijdschrift, waarop, althans te onzent, moeilijk de hand kan gelegd, en, door Verwey, die nochtans uit oude papieren niet veel ongebundeld laat, nooit herdrukt werd.</p>
<p>Guido Gezelle is altijd een dichter van vollen lenigen toon geweest en die er lust in had wat hij zag en dacht krachtig te zingen. En al is het waar dat elk dichter bewust of onbewust bij zijn schrijven met gesproken en geschreven taal te rade gaat, hij moest dat wel bewuster dan ieder ander doen die tusschen het oude vlaamsch van Maerlant en het tegenwoordige west-vlaamsche dialekt levend bovendien het nieuwere Nederlandsch, zoo ook het gesprokene dan toch het geschrevene niet uitsluiten kon. Die groote bewustheid die hem voortdurend al die verschillende elementen, en daarmee de opwellingen van zijn eigen wezen moest doen beheerschen, is van den beginne af een waardevol bestanddeel in zijn werk. Oefening van heerschappij over die faktoren (terwijl ze op zichzelf niet aan de oppervlakte zichtbaar werd) vertoonde zich in oefening van heerschappij over maat en rijm. Wanneer zijn stof (als bij wien niet!) in de eerste plaats zijn klank was, in de bearbeiding van dien klank openbaarde zich zijn dichterschap. Maar</p>
</text>
|