Full text |
Ëèn van de grootste euvelen in dè boekenproductie is'bet gebruik van «feather-
weight» : de bezwaren 'zijn meer van physischen en praktiscben dan van scheikun-
digen aard. "Het is los en sprok, droog, gauw bevuild ; bij mogelijke herbinding
(welke zich gauw opdringt, de katernen breken door op de vouw) moet de vouw van
elk blad worden versterkt.,De groote dikte van het papier maakt dat het boek 40%
meer ruimte inneemt dan een normaal boek met hetzelfde getal blz. : dus enorm plaats-
verlies. Het is daarenboven bedrieglijk voor het publiek, geeft een valschen indruk
van den omvang. Het publiek verlangt wel een dik boek maar niet op die wijze. Een
eerlijke oplossing ware het vermelden op den rug van het aantal blz.
«Kunst»-papieren zijn ontstaan uit de behoefte naar volkomen gladde papieren
voor half-toon illustraties met zeer fijn raster. Het bestrijken met minerale vulstof
maakt het sprok en breekbaar, ongeacht de kwaliteit van de onderlaag. Op te,merken
valt dat alleen fijn gerasterde half-toon clichees een volkomen glad oppervlak vragen.
Andere illustratie-methodes vragen geen «kunst»-papier. Het offsetprocédé maakt het
zelfs volkomen overbodig, ook voor zeer fijne illustraties. De zaak komt dus neer op het
zoeken naar illustratiemethodes welke het gebruik van goed papier mogelijk maken.
In de kuip-gelijmde papieren komen in de reeks van graad 1 (a) en 1 (b).
Het bindmiddel is gelatine (beenderlijm), dat werkt als bewarend en verhardend element.
De graadpapieren op aanduiding van de commissie vervaardigd, werden physiek en
scheikundig beproefd. De Commissie vond dat een koude witte kleur niet wenschelijk
was en besloot dat ze zouden vervaardigd worden in natuurlijke kleur. Geen overdreven
bleeken dus, maar zorgvuldige bewerking in elk stadium.
Het bleek practischer de karakteristieken te bepalen van papier met een standaard-
gewicht van 1 00 gr. per m2, dan standaardmethodes bij de fabrikage voor te schrijven.
Dat is het werk van het proefstation.
De beste boeken op handgeschept papier uit zuivere linnen- en katóenlompen,
klasse A. De massa der boeken van waarde in hout-cellulose, klasse B hieronder
gespecificeerd als graad 2. ■* ' ,
Twee hoofdgraden van duurzaam papier. Graad 1 voor ' absolute duurzaamheid.
1 (a) Lompen. Handwerk. In de kuip gelijmd. Maximale duurzaamheid.
1 (b) Lompen. Machinewerk'. In de kuip of machinaal gelijmd.
Graad 2. Betrekkelijke duurzaamheid bij concurreerenden handelsprijs.'
Graad 1 (a) : Enkel witte, roomwitte of ongebleekte linnen- of katoenlompen van beste
hoedanigheid; ruw katoen, vlas, of ander zuiver cellulose mogen gebruikt wor-
den. De massa goed wasschen en zuiveren van bleekresten. Het papier met de an
geschept en in de kuip gelijmd. Zoo weinig mogelijk aluin, juist voldoen e
om overeen te stemmen met de vrij harde lijming, noodig voor het bekomen van
een voor het drukken geschikt oppervlak. Geen minerale stoffen. IJzerzouten,
indien aanwezig, in nauwelijks merkbare sporen. ,
Graad 1 (b) : Goede hoedanigheid lompen, volkomen-zooals voor 1 (a% maar het
papier machinaal bereid, gelijmd in de kuip of- mechanisch, of allebei.
Graad 2 : (bestemd voor boeken en drukwerk welke zoo lang UB
bewaard blijven, zonder dat dure grondstoffe» worden gebezigd). Behoorfcjk
79 |