Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) 1
GIDS
Waarom is de openbare bibliotheek de beheerder bij
uitstek van de GIDS?
KH: Momenteel voeren honaerden organisaties dergelijke
taken uit voor hun brgnche of sector. Provinciale VW-orga-
nisaties bouwden enorme/databases op, Gemeentelijke
Gezondheidsdïensfèn (GGD's) brengen gezondheidsinfor-
.mafie in beeld en onderwijsbegeleidingsdiensten weten
'alles' op het terrein ven educatie. Allen lopen echter
voortdurend tegen de grenzen van hun domein aan. Zo
belanden activiteiten van het sociaal-culiureo! welzijnswerk
bijna nooit in de databanKen van VW's en onderwijs, terwijl
|;y:n zemervakenrieweek veel toeristen kan lokken en hun
cumuscanbod niet zou misstaan tussen dat van onderwijsin-
stellingen. Bovendien worden heel: wat marketingbedrijven
steen rijk met het verzamelen van adressen, adresbestan-
den. Veel van hun bestanden zqn trouwens rtjet up-to-date.
Ik vind het eenÿfemocratiscn recht dat non-prpfitorganisaties
gratis ar. gemakkelijk vindbaar zijn. Het publiek belang is
hiermee gediend.
Kan de GIDS ook nieuwe kansen voor de openbare
bibliotheek scheppen?
KH: Met de GIDS kan in de eerste plaats bevestigd worden
dat bibliotheken alle domeinen van het leven omvatten en.
daarover informatie kunnen verstrekken. Velen associëren
de oibliotheek immers nog steeds vooral met dé domei-
nen cultuur en literatuur en slechts een beperkte doelgroep
gaat naar de bibliotheekvoor informatie over gezondheid,
bedrijfseconomie of sociale vaardigheden. Men consul-
teert niet snel een bibliothecaris voor het bouwen van een
woning, terwijl veel gibliofheken hierover erg veel informatie
Bs hebben.
Bovendien kunnen openbare bibliotheken met de GIDS hét
informatiepunt van hun stad en regio: worden, aoordat zii als
geen ander beschikken óver kennis van en over organisaties
in de meest uiteenlopende kennisdomeinen. Een ander voor-
deel is dat ze nu over de juiste informatie beschikken om
een klant door ie verwijzen'::. Het juiste adirés-, de openings-
tijden, toegankelijkheid voor gehandicapten..., maar vooral
ook. cf de instelling echt in sfaa; geacht mag worden een
aintWopM te kui|jSS|B#vêiH
door het grote aantal instellingen hun weg niet meer vinden.
Uit onderzoek is bovendien gebleken dat doorverwijzingen
vanuit de bibliotheek lang niet altijd opgevolgd worden.
Acht op de tien verwijzingen naar andere instanties worden
niet opgevolgd, omdat men het adres niet vindt, niet
opnieuw 'zijn verhaal' wil vertellen, het probleem niet drin-
gend vindt... Met de GIDS kunnen bibliotheken het doorver-
wijzen veel effectiever maken. Bovendien kunnen ook alle
non-profitinstellingen onderling naar elkaar doorverwijzen.
Noten
1. De gegevens in de databank van GGD-Nederland (Socard) zijn in
hoge mate gelijk aan die van GIDS. Beide applicaties worden met
elkaar in verband gebracht om niet al het werk opnieuw te hoeven
doen. Zodra de continuïteit van GIDS en een goede dekking over
het hele land gegarandeerd zijn, zullen de gezondheidsdiensten
maar al te graag stoppen met eigen onderhoud in Socard en zullen
de systemen ineenvloeien. In de tussentijd wordt de applicatie van
GIDS dermate geavanceerd dat het in ieder geval alle mogelijkhe-
den van Socard ook in huis heeft.
2. Ben basisbibliotheek is een zelfstandige organisatie met één of
meer vestigingen die in één of meer gemeenten een bibliotheek-
voorziening aanbiedt. De basisbibliotheek is ten minste verantwoor
dclijk voor de uitvoering van een aantal kernfuncties. Daarnaast zal
zij vóór haar opdrachtgevers (gemeente(n), provincie,derden) nog
andere betekenisvolle taken uitvoeren op basis van aanvullende
afspraken. De basisbibliotheek wordt voor het belangrijkste deel
gefinancierd door de gemeente(n) waarmee de opdrachtrelatie
> .pfcffrjpfo - v- "
3. 'Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning is dat ieder-
een kan meedoen in de maatschappij, De Wmo regelt dat mensen
die hulp nodig hebben in het dagelijkse léven ondersteuning
krijgen van hun gemeente. Het gaat om voorzieningen als hulp
in het huishouden, een rolstoel of woningaanpassing. De Wmo
ondersteunt mensen die zich inzetten voor hun medemens of buurt.
Het,gaat bijvoorbeeld om mantelzorgers en vrijwilligers. De Wmo
stimuleert activiteiten die de onderlinge betrokkenheid in buurten en
wijken vergroten. De Wmo biedt ondersteuning om te voorkomen
dat mensen later zwaardere vormen van hulp nodig hebben. Het
gaat bijvoorbeeld om opvoedingsondersteuning en activiteiten
tegen eenzaamheid, (http://www.info-wmo.nl/informatie-over-de-
wmo/wâNs-dë-wmo/defaultff. ,, ' ’ ,,,.
4. Deze'wet verplicht uitkeringsgerechtigden, ouders met kleine kir.de-
ren en geestelijk bedienaren een inburgeringsexamen te behalen,
behalve als zij acht /aar van de leerplichtige leeftijd in Nederland
hebben gewoond of bepaalde Nederlandse diploma s of certifi
caten hebben. Daarnaast moeten alle vreemdelingen van 16 tot
65 jaar verplicht inburgeren tenzij ze ook aan deze voorwoorden
Bibliografie
Waarom zou een bibliotheek aan een database als GIDS
moeten werken?
KH: Omdat bibliotheken professioneler worden en informa-
tie- en Gomml*::atietech;nolpgie beter 'kipnen benutten, zijn
ze in staat meer'Verantwoordeli jkheid te nemen binnen hun
informatieve functie.
Bibliotheken claimen al decennialang een informatieve
functie te hebben. Het uitlenen van informatieve literatuur, het
beschikbaar stellen van folders, ed-rams en internetvoorzie-
ningen, gaven vorm aan die functie. Vrijwel al die diensten
gaan uit van de actiëve klant, die zelf naar de bibliotheek
komt om er gebruik van te maken, De GIDS gaat echter -
naar de mensen toe en richt zich. op het probleem dat ze
Tijdschriftartikels
• Schroder, Caroline, Virtueel inburgcringsioket, in: Bibliotheek,
1 fÔÔSsl; 21/22; jp. té.” 1 „ _ . ,
• Schröder, Caroline, Met de GIDS biedt de bibliotheek geen infor-
matie, maar antwoorden, in: Bibliotheek, (20051 7: p. 14-15.
• Van den Berg, Femke, Servicemanagement cruciaal voor uitrol
vernieuwde GIDS, in: Bibliotheek, (2005) 24', p. 2D21.
• Van dén Berg, Femke, Bibliotheek bij uitstek partner bij WMO-
loket, in/Bibliötheek; (2006) 3; p. 2D23.
• Von Fischer Weikersthal, Toiny, Kansen bibliotheek bij ontsluiting
WM.O, in: Bibliotheek, (2005) 17/18; p. 12-13.
Websites
• AINP - De virtuele bibliotheek voor anderstaligen: htip://www.
ainp.nl/nieuw. - Geraadpleegd op 21.11.2006.
28 |