Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) 1
website
werking behalve collectievorming, wat bij de departementen
bleef. In 2001 werd een gemeenschappelijk bibliotheek-
reglement van kracht en werd de uitleenadministratie geauto-
matiseerd in Alêph.
Digitale bibliotheek
Intussen maakte de hogeschool werk van een centrale
digitale bibliotheek. Ze nam daarvoor deel aan het Elektron-
project. Dankzij de consortiumlicenties van Elektron heeft
de Hogeschool Gent sinds 2000 toegang tot een groeiend
aantal wetenschappelijke databanken en elektronische
tijdschriften
De Elektrondatabanken waren vooral gericht op academisch
onderwijs en onderzoek. De behoeften, van de hogescho-
len, in het bijzonder van de driejarige opleidingen (nu
'professionele bachelors'), kwamen minder aan bod. Mee
daarom beschikt de Hogeschool Gent sinds 2001 over een
'stimuIibudget' voor departementsovetschrijdende aankoop
van elektronische bronnen, onder meer voor vakgebieden
die binnen het Elektronaanbod onvoldoende aan hun trek-
ken komen-.
Bibliotheeksite en bronnenportaal
Om de catalogus, de Elektrondatabanken en de door
de hogeschool gefinancierde databanken vooHedereen
toegankelijker te maken, werd begin 2000 zeer snel een
eenvoudige bibliotheeksite opgezet: http://bib.hogent.be.
In hetzelfde jaar startte de sector Informatisering en Coördi-
natie met een server om cd-romgebaseerde databanken met
een netwerklicentie toegankelijk te maken binnen het intranet
van de hogeschool. In 2004 ging een nieuw webgeba-
seerd portaal voor deze databanken van start onder de
naam eBiB (http://ebib.hogent.be)2. Tegelijk fungeerde
het eBiB-portaal als toegangspoort voor off-campusgebruik:
studenten en personeelsleden konden op hun computer thuis
met VPN-technologie (Virtual-Private Network) een bevei-
ligde verbinding maken met het intranet van de hogeschool
en via eBiB de databanken raadplegen. Dit was van groot
belang omdat in het kader van de onderwijsvernieuwing
meer en meer de nadruk werd gelegd op zelfstudie en
digitaal leren.
Sinds oktober 2004 waren er dus twee 'bibliotheekporta-
len': de eigenlijke bibliotheeksite en het eBiB-portaal. Dat
zorgde bij sommige gebruikers voor verwarring. Bovendien
voldeed de oude bibliotheeksite door de snelle ontwikkelin-
gen niet meer aan de noden.
Waarom een nieuwe bibliotheeksite ?
Eind 2004 werd duidelijk dat de bibliotheeksite van
de hogeschool structureel, inhoudefik en stilistisch aan
vernieuwing toe was. Ze weerspiegelde de kwalitatieve,
en kwantitatieve in houd niet,. Bovendien was ze weinig
gebruiksvriendelijk: studenten en zelfs personeelsleden
vonden de weg naar de bronnenmnet moeite of zelfs niet.
De site had een statische structuur: navigeren was Vrij
gemakkêlijk, maar iets terugvinden was veel moeii'jker. De
elektronische bronnen (e bronnen) waren opgedeeld in drie
categorieën: catalogi, primaire en secundaire bronnen,
telkens alfabetisch gerangschikt per categorie. De informatie
was beperkt tot de titel en af en toé een onderwerpscan-
duiding. Vaak was het niet mogelijk om‘in één oogopslag
een bron te beoordelen. Via de infoknop was, iets meer
informatie terug te vinden, maar een beknopte- inhoud en
onderwerpsaanduidingen ontbraken of waren onvoldoende
prominent aanwezig.
Door de evolutie van de elektronische bronnen, die behalve
bibliografische beschrijvingen meer en meer fulliext aanbo-
den, was de bestaande indeling in primaire en secundaire
bronnen achterhaald. Bovendien waren vele gebruikers niet
vertrouwd met die terminologie. Alfabetische ontsluiting was
de enige toegang. Er bestond geen onderwerpsindeling, er
was geen zoekfunctie en er werd geen rekening gehouden
met de verschillende gebruikersprofielen. Ook het aantal
handleidingen was beperkt.
Daarenboven was het voor de gebruikers niet echt dui-
delijk of ze beter eBiB dan wel de bibliotheeksite konden
gebruiken. Via eBiB waren de databanken weliswaar
zowel binnen de hogeschool als thuis raadpleegbaar, een
minpunt was dat er geen bijkomende inhoudelijke informatie
toegevoegd kon worden aan de bronnen. Dat was één van
de redenen waarom eBiB niet volledig geïntegreerd zou
worden in de nieuwe bibliotheeksite.
Inhoudelijk had de bibliotheeksite wel veel te bieden. Ze
stélde een honderdtal elektronische bronnen ter beschikking,
waaronder woordenboeken, wetboeken, bibliografische
databanken, fulltextdatabanken en catalogi. Toch moest er
ook aan de inhoud gesleuteld worden. Naast de focus op
de e-bronnen moesten ook de Aleph-catalogus en dus de
eigen bibliotheekcollecties meer voor het voetlicht gebracht
worden. De tijdsgeest verplichtte ons de e-bronnen uit te
breiden met onderwerpsgerichte jftiks naar betrouwbare en
gratis aangeboden websites, relevant voor onderwijs en
onderzoek.
Opmaak en stijl van de bibliotheeksite contrasteerden
met de huisstijl van de hogeschool. Het was wenselijk de
stylesheet toe te passen die voor de nieuwe website van
de Hogeschool Gent ontwikkeld werd. Ook een duidelijke
profilering van de bibliotheeksite binnen de site van de
hogeschool was een streefdoel, want zowel op het intranet
als op de internetsite was 'de bibliotheek' moeilijk of niet te
vinden.
19 |