Full text |
OB doorgelicht
Evaluatie
Voor Idliiii was het succes gcnengd. Enerzijas heeft ze
niet de informatie gekregen waarvoor ze in de eerste plaats
gekomen was (nul-verkoop). Ze kreeg wel eerste leesboek-
jes mee, maar niet het soort boekjes dat er uitdrukkelijk
op gericfïBs hét ontrokend lezen te stimuleren. Ze had de
indji-k, dat dé medewerker ir zelf niet zoveel van afwist.
Ze durfde de medewerker geen tweede keer aanspreken
omdat ze dacht déf haar vraag daarvoor niet belangrijk
getoeg was.
De medewerker heeft geen grondige vraaganalyse
gemaakt. /És ze dat wel had gedaan,, de hulp van een col-S
lega had ingeroepen of de vraag had genoteerd voor latere
behandeling, dan had de klant gewezen kunnen worden
op reeksen zoals de Bicbelebonse Letterboeken van Zwijsen
of op ABC-boekjes. Eigenlijk betreft hét hier een potentieel
veelgestelde vraag waarop medewerkers goed voorbereid
zouden moeten gijn.
Anderzijds was Zakic wel enthousiast over de sfeer te de
bibiiótheek, het aanbod en vooral over het voorleesuurtje,
zodat ze van plan is om terug te keren, ook al woont ze
eet: héél eind weg (neven-verkoop).
Jean-Pierre: orchideeën en depressies
Jecn-Plerre is 40 jaar. I iBheofi beroepsonderwijs gevolgd,
lager secundair. Hij kan zelfstandig lezen, maar dat kost
hem wel moeite. Jean-Pierre is zeer gemotiveerd om te leren
lezen en schrijven, É)j doet er veel inspanning voor. Hij heeft
een paar jaar geleden meegewerkt aan een project in de
bibliotheek van'Oostende, in het kader van Zandletters. Hij
gaat niet in zijn eentje naar de bibliotheek, hij wil dat er
werk van gemaakt wordt om de bibliotheek beter toeganke-
lijk té maken voor mensen die niet goed kunnen lezen.
Jean-Pierre werkt als schoonmaker; In zip wer< komt hij af en
c;foe bij mensen die depressief zijn. Hij is op zoek naar infor-
matie over hoe hij met depressieve mensen moet omgaan.
plijj is ook op zoek naar informatie over hoe je orchideeën
moet verzQrgeni'ïÉfij heeft orcSdeéeS thuis, maar'hit lukt
hem niet om die te houaenMean-Pierre is iemand die vragen
difhiiifllén,
Kort verslag
"Toen ik binnenkwam zag ik aluminiumrekken opgesteia
ik slangvorm, als een doolhof. Aan de bovenkant van de
rekken hangen borden: planten, kunst, geneeskunde, enz.
Ik zag geen overzichtsbord aan de ingang met daarop wat
waar staat. Ik heb dan tussen de rekken gelopen. Ik ben
een trap opgelopen om een beter overzicht te hebben en zo
heb ik gezien waar de-boeken over planten staan. In het rek
over bloemen en planten heb. ik bij kamerplanten gekeken
en zo de boeken over orchideeën gevonden. Er stonden
een drietal boeken, ik heb het meest opvallende boek geko-
zen met foto's. Ik ben dan aan een tafeltje gaan zitten om in
het boek te kijken cn zo heb ik gezien dat er ook uitleg in _
stond over hoe je orchideeën moet verzorgen en dat is wat
ik wil weten. Mijn tweede vraag ging over depressies: hoe
omgaan met depressieve mensen. Ik dacht: dat kan ik maar
beter vragen, want ik weet niet in welk rek ik moet zoeken.
Ik ben naar de infobalie gegaan en ik heb gevraagd waar
de boeken over depressie staan. De bibliotheekmedewer-
ker is meegegaan naar het rek. Er was een rek vol boeken
over depressies! Ik heb een boek gekozen op basis van
de ondertitel: 'hoe een behandeling de levensvreugde kan
terugbrengen', en ook omdat het een dun boek was. Ik heb
erin gebladerd en ook een stukje gelezen en het boek leek
me goed. Ik ben dan met de boeken naar de uitleenbalie
gegaan ".
Evaluatie
De klant ervoer zijn bezoek als een succes. Hij ging naar
huis met een boek over orchideeën en een boek over de
behandeling van depressies. We weten niet of het boek
over depressies echt beantwoordt aan wat hij nodig had.
Hij is in elk geval geneigd terug te komen. Als kritische
succesfactoren noemt de klant zijn eigen inspanning om te
zoeken en de hulp van het personeel.
Chantal: laat het gras maar groeien...
Chantal is 42 jaar. Ze woont alleen met haar twee
kinderen. Ze heeft lager onderwijs gevolgd, maar moest
dikwijls thuis blijven om te helpen in: het huishouden. Sinds
mei 2000 volgt ze lees-en scnrijf.es in het Centrum voor
Basiseducatie. Ze volgt les op het beginniveau. Chantal is
zeer gedreven en zet zich enorm in om te leren lezen en
schrijven. In het begin dat ze fes volgde, wilde ze niet dat
iemand te zou weten komen dat ze niet goed kan lezen
en schrijven, intussen durft ze zelfs voor de doorverwijzers
spreken.
Chantai heeft een zeer goed geheugen en kan zich mede
daardoor ff de slag trekken. Ze durft vragen te stellen,
soms komt ze daaroij misschien brutaal over; maar dat is om
te veraoezelen dat ze niet kan lezen en schrijven.
Chantal heeft een praktische vraag: hoe moet je gras
zaaien? In haar gazon zijn kale plekken en hetdukt naar niet
orÉjgras te zaaien. Ze zoekt een boek waarin dat duidelijk,
■net foto's, wordt uitgelegd.
Kort verslag
"Ik kwam binnen en keek rond. Achteraan zag ik een
halfronde tafel met computers, daar ben ik naartoe gestapt
en ik heb gevraagd: "Is er iemand die mij kan helpen?"
Een jonge man die aan de computer aan het werk was,
antwoordde dat hij dat kon. Hij vroeg wat mijn probleem
was. Ik legde uit dat ik op zoek was naar :een boek waarin
duidelijk uitgelegd wordt hoe je gras moet zaaien. De man |