Full text |
De schrijfster legt daarbij den nadruk op
het groot verschil tusschen de commercieele
filmproductie en de avant-gardistische cinea-
sten. Het spreekt vanzelf dat alleen deze
laatsten haar belangstelling genieten.
Waar de film nog bijna uitsluitend als
vermaaksartiekel aan^ien wordt, ' is ons der-
gelijk werk zoo welkom omdat het zoo goed
doet uitschijnen welke mogelijkheden voor
echt kunstwerk er in de film liggen en om-
dat het waardeering wekt voor hen die het
goed meenen.
Shephard, K. : Als een Vrouw werken wil,
226 blz. Amsterdam, N.V. E. Querido’s
U. M., 1931. - fl. 2,25
Het werk van deze Amerikaansche schrijf-
ster is onder meer dan een oogpunt zeer
karakteristiek. In de eerste plaats voor de
kennis van Amerikaansche zeden en verhou-
dingen tusschen de geslachten ; in de twee-
de plaats als kenschetsende stand van de
vrouwen ontvoogding bij het jonger geslacht.
Veel ongebondenheid en een beetje ver-
dwazing, behoefte om zeer vrij te doen en
geweldige gebondenheid aan oude zeden. Een
onafhankelijk meisje verwant aan de meis-
jes uit « Vlammende Jeugd ». Zij flirt en
flirt en verpandt toch haar hart aan de wufte
man die het niet gébruiken kan. De maat-
schappij evolueert of wordt op haar grond-
vesten geschud, maar man en vrouw blijven
elkaar zoeken en afstooten, schenken elkaar
liefde of plagen elkaar.
In Rusland, in Amerika, over héél de we-
reld blijft het probleem der geslachten on-
opgelost. Het boek van Shephard is een
schrijnend en brutaal-openhartige b'.erht.
Siemer, Mia : De man die den moed had, 205
blz. (Luxe-roman-serie). Tilburg, Het Ne-
derlandsche Boekkuis, 1931.
fl. 2,50; geb. 3.50
Een society-roman, zonder veel samen-
hang, maar met een vlot, ook wel eens gees-
tig dialoog. De figuren wat houterig en on-
waarschijnlijk en over het algemeen vri;
onbenullig, behalve dan de hoofdpersoon :
de man die den moed had, ’s levens harde
tegenslagen deemoedig te aanvaarden <*n zijn
lijdenspad alleen te gaan. En dan nog is
deze figuur maar vaagjes getypeerd. Een
grijze roman zonder fel zwart of wit. Het is
wel jammer dat een zoo keurig kleed, zulk
mâger lijf omhult.
Sluys, Corn. van der ; Onze Woning en haar
inrichting, 270 blz., 139 afb. Amsterdam.
Mij tot verspreiding van Goede en Goed-
koope lectuur(Nederlandsche Bibl., nr 573-
geb. fl. 3,75 (gulden berekend à fr^ 14)
Een boek voor allen die belangstelling
hebben voor het huis, meldt de ondertitel,
terecht. Ook voor de anderen is het nuttig
want het zàl bij hen die belangstelling op-
wekken.
Het is zeer onderhoudend geschreven en
de schrijver heeft overal rondgekeken en
kennis genomen van al het goede, mooie en .
practische. dat in de wereld te koop is
Ideeën en toepassingen van materialen, die
soms aan enkele gewesten vast zitten, wil
hij samensmelten om een ideale woning op
te bouwen. Zoo doen sommige opvattingen
over het' huis der toekomst soms denken
aan een utopische roman, terwijl bij nader
inzicht de uitvoering best mogelijk blijkt.
Het woonvraagstuk wordt- in zijn geheel
behandeld : Bouw en indeeling van het huis,
inrichting, bemeubeling, verlichting, verwar-
ming en versiering. Voor alles is raad. Dé
fraaie illustraties geven mooie Voorbeelden.
Onze boekerijen moeten deze goéde raad-
gevingen eri ^voorbeelden helpen verspreiden.
Smits, Frans : Onder het oog van Mercuriüs,
173 b}z. Bussum, N.V. C. A. J. van Dis-,
hoeck, 1931.
Frans Smits is een Antwerpenaar. Hij
heeft mij onlangs -in vertrouwen herinnerd,
dat ik hem — twintig jaar geléden fejï'aan-
gezet heb tot schrijven. Smits heeft rustig
doórgewerkt, zijn tijd genomen, nooit, ge-
probeerd om door eenige drukte de aandacht
op zich te vestigen .Hij zong zooals hij ge-
bekt was. Na den oorlog verscheen zijn éér-
ste boekje « Het Huis der Smart », gevoelige
bladzijden van doorleefd oorlogswee ; later
nog een bundel vertellingen «Ontmoetingen»,
en voor korten tijd een zeemansverhaal,
« Heimwee ». Nu verscheen zijn roman.
« Onder het oog van Mercurius », bij de
bekende uitgeverij C. A. J. van Dishoeck,
en met dien roman treedt hij volkomen uit
de schaduw. Onmiddellijk na het verschijnen
heeft Frits' Hopman, de uitgever geluk gë-
wenscht met zijn keus en gewézen op de
groote hoedanigheden van den schrijver. Hij
verklaart o.a.: «Dit is een met talent ge-
schreven, frissche en onderhoudende roman,
die zeker door zeer velen ook Nóord-Neder-
landers met genoegen zal gelezen worden.
De schrijver is een geboren romancier. Hij
heeft gevoel voor proportie erf weet hoe men
een lang verhaal moet leiden. " Hij heeft
overvloed van stof en zijn inspiratie vloeit
dan dok rijkelijk. Hij kent de menschen, hun
hart en hun hartstochten : hij kent in het
bijzonder de vrouw •; hij kent verschillende
Antwerpsche milieu’s **...
Wat de onbevooroordeelde Hollandsche
criticus getuigt kunnen wij gaarne onder*-
schrijven. Een levensepisode van een meisje,
Dina Franck, dat armoe vreest en de weel-
de zoekt. Zij, de kleine typiste, wordt het
2I7 |