Full text |
Vincx, j. F.: 1830-1930 aan onze jongeren
verteld. 7 6 blz., 40 ill. Brussel, Nestor
Wiliems, 1930. fr. 6,—S
De gebeurtenissen van 1830 folkloris-
tisch en anecdotisch in een doorloopend ver-
haal geschetst. Dit boekje werd uitgegeven
om, als herinnering aan de eeuwfeesten, aan
de schooljeugd uitgedeeld te worden. Het
werd ook op de lijst geplaatst van de werken
die voor de boekerijen kunnen aangevraagd
worden aan de Regeering.
Weg der Menschheid, De* Monografieën ge-
wijd aan Kunst, Geschiedenis en Religie.
Amsterdam, FL J. Paris, geb. f. 2,40 per
deel (met de reeks genomen, f. 1,90 p.
deel-.
«
2. Dr A. De Buck: De Zegepraal van het
Licht. Voorstellingen en symbolen uit den
Oud-Egyptischen Zonnedienst. 90 blz. m.
talrijke figuren en 32 buitentekstplaten.
■ Dit boek wil iets toonen van het vele
groote en belangrijke, dat in den Egypti-
schen Zonnedienst valt op te merken, na-
melijk het religieuze element, dat Achnaton
negeerde in zijn realistische aanbidding der
zichtbare zonneschijf als schenkster van le-
ven, licht en warmte. De prachtige illus-
traties spelen hierbij een groote rol. Inhoud :
Namen en vormen van den Zonnegod - De
Zonnegod in dit leven - De Zonnégod in het
Leven na den Dood - Voorstellingen over
den Zonsopgang. Symbolen welke in wezen
terug te brengen zijn tot Zonnesymbolen:
obelisken, pyramiden, sphinx, phoenix, enz.
Een zeer interessant boek dat zooals de
overige deelen dezer reeks prachtig is uit-
gegeven in een smaakvol bandje.
5.Dr H. Hackmann: Chineesche Wijsgee-
ren II. De ChineeSche Sophisten en de Fi-
losofie van het uitleven der Persoonlijk-
heid. 1 1 7 blz. met 1 8 buitentekstplaten.
Na een korte karakteristiek van het Griek-
sche sophisme waarmee het Chineesche in
wezen verwantschap vertoond en waaraan
het zijn naam ontleent, geeft Dr. Hackmann
een bepaling van de Chineesche Sofistiek
en een beschouwing over enkele der voor-
naamste vertegenwoordigers van deze rich-
ting: Têng Hsi, Yin Wên Tse, Hui Shï, Kung
Sun Lung.
In het tweede gedeelte staat hij langdurig
stil bij de filosofie van Yang-Tsju en diens
taoistisch - individualistische levensopvatting
welke hem stempelt tot een der merk-
waardigste persoonlijkheden onder de Chi-
neesche filolosofen.
Evenals het vorige deel is ook dit weer
zeer vlot en bevattelijk geschreven.
Werfeî, Franz: Barbara. Utrecht, Erven j.
Bijleveld, 1930, 652 blz. fl. 4,90
Werfel is een schrijver van Europeesche
beteekenis. Wie «De Reunie» gelezen heeft
weet het. «Barbara of de Vroomheid» werd
in Duitschland een groot succes. In vier
hoofdstukken wordt het leven van den
scheepsdokter Ferdinand, van kind tot man
verhaald. Zoon van een Oostenrijksch Ko-
lonel wordt zijn jeugd getroffen door de hu-
welijkstragedie zijner ouders. Barbara, de
meid, dient hem tot tweede moeder. Deze
eenvoudige, godsdienstige ziel verliest nooit
haar invloed over zijn leven. Barbara is zijn
behoedster in dagen van zelfstrijd, oorlog,
revolutie en kentering. In zijn veelbewogen
leven is zij een symbool van gehechtheid
aan de menschen en aan de kern van het
zuivere leven.
Het meest levensecht gedeelte van Wer-
fel s werk zal men onvermijdelijk in de twee
eerste hoofdstukken zoeken, later vervagen
de figuren in den tragischen ondergang van
Oostenrijk. Maar het verhaal laat den lezer
toch niet los.
Werfel en Feuchtwanger. De twee namen
dringen zich op. Oostenrijk in de ontredde-
ring en Beieren in de naoorlogsçhe jaren.
Geschiedenis-perioden, waarop wij nog een
terugblik missen, breed geschilderd in hun
tragische veelzijdigheid.
Weyden, Anton van der: Hekeldichten Ant-
werpen, Regenboog, 1930, 32 blz. fr. 15
Een dichter die met hekeldichten, Jazz--
rythmiek, debuteert. Na het lezen van een
paar litteraire bladen dicht hij : Kom, laten
We mekaar bevechten...
laten we mekaar bevechten met de pen,
Kom,
nu we toch onze overtuiging
aan Dittemis moeten danken.
Want is het leven niet te lang van duur
En dreigt de verveling niet ieder uur
óns bestaan te vergallen ?
Om allen
dan
die zich steeds onze broeders heeten
en met litteraire caritas
--- doch naar hun geweten
kritiek uitoefenen, .
laten we mekaar bevechten met de pen
en ranselen
met den gummistok onzer rechtzinnigheid,
tot w’er bij neder vallen
of troonen
als eigenzinnige Jobs
op den mesthoop
onzer armoede en ellende !
Anton van der Weyden is voorzeker een
zeer gevoelige natuur die zijn smart onder
56 |