Full text |
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9,
Wat brengt —
1..:
2.
3.
4.
5.
Een overzichtelik werk betreffende de bouwkunst.
Gothiese en Romaanse bouwkunst. De Burcht. Plaatwerk.
Enkele geschiedkundige en politieke overzichten. (Romeinse pe-
riode - Frankiese periode).
Enkele economiese en industrieele overzichten.
Een populair geologies werk (b.v. Graf: Das Mârchen vom
Rhein).
Sagen en legenden. - Die Nibelungen.-
Literatuur (Heine’s verzen). Kan men nog verwijzen naar Becker
(Sie werden ihn nicht haben) Musset, (Nous l’avons eu votre
Rhin), De Lamartine (Marseillaise de la paix) des te beter.
Feodale geschiedenissen.
Enkele werken uit moderne tijd spelend aan de boorden (o. a.
Rolland’s J. Christophe’s I.)
Rijnliederen - Balladen. - agner’s Ring en Shaw’s The per-
fect Wagnerite.
Rijn-musea:
zeer oppervlakkig gezien — Amerika bijeen ?
De Amerik. reizen van Durtain, Duhamel, Morand, Gijsen.
Siegfried’s Amerika; Ludwig’s Lincoln.
Werk van Ford en Bok
Beecher-Stowe en Booker Washington.
G. Éliot - Poe - Whitman - London - Sinclair - Frank -
Dreiser -! Lewisohn - Lewis : .
6. Van Loon’s Amerika. Colombus’ dagboek. Subsidiair ontdek-
kingstochten. Wasserman : Ch. Colombus
7. Filmland.
8. Steden : New-York - Boston - San Francisco. - High Life ;
beurs en onderwereld.
9. Buffalo Bill : White Horse Eagle.
10. Jazz-beschouwingen.
En Beethoven ?
1. Rom. Rolland : Het leven van Beethoven.
Prud’homme : Beethoven raconte par ceux qui 1 ont vu.
Rom. Rolland : Goethe et Beethoven.
Een beknopte geschiedenis van de muziek (misschien ook van de
piano).
2. Vermeulen : Klankbord.
Querido : Het algemeen menschelijke in B. - De jeugd van B.
Wagner : Eine Pilgerfahrt zu Beethoven.
3. Hutschenruyter : De symph. en de sonates van Beethoven.
R. Rolland : Les grandes époques créatrices
4. R. Rolland : Jean Christophe.
Voor Wagner zouden de gezichtspunten geheel anders worden! Een geschiedenis
van ’t orkest is onontbeerlik. Dat geldt ook voor een «Germaanse godenleer»^ Mevr.
Troelstra’s «Oud-Fransche Sagen en Legenden» komen stellig, van pas. Shaws.boek
« The perfect Wagnerite » niet te vergeten, en de «echte Nibelungen», de oude, en
die van Hebbel evenmin. 4^ ,,
Ik geef graag toe, dat dit alles nog zeer naar het blote onderwerp ruikt, alhoe-
wel reeds grensgebieden overschreden worden. Geheel nieuw is het overschrijden van
II |