Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>» Mal, il n'y a plus que deux parties â prendre pour le poète qui « les fit éclore : ou se briiler la cervelle... ou se faire chrétien ! (Men weet dat Barbey, bij 't verschijnen, in 'B3, van Huysmans• « A Rebours », een dergelijke sommatie herhaalde : « après un tel » livre, il ne reste plus â l'auteur qu'à choisir entre la bouche du » pistolet ou les pieds de la croix ». Met die keus, bleek Huysmans aanvankelijk niet zoo haastig; eerst twintig jaar later, verklaarde hij : « c'est fait » !).</p>
<p>Van werkelijke miskenning kan, waar in °ogenschouw genomen wordt al wat over Baudelaire's werken bij hun verschijnen, en naar aanleiding van zijn verscheiden, geschreven werd, niet langer spraak zijn. Dat het nageslacht evenwel een ander, en hooger-gestemden toon aansloeg, ligt vóór de hand. In den lof van tijdgenooten, hoe gegrond en verheven ook, ontbreken steeds zekere elementen, eerst door latere geslachten te ontdekken en uit te baten. Over Baudelaire's invloed op de wereldlitteratuur bijv., vermag een Soupeault en een Thibaudet om nu een paar van zijn jongste vereerders te citeeren uit te weiden, suo tempore zou dat zelfs een Sainte-Beuve niet gekund, eenvoudig bij gebrek aan den vereischten « recul du temps »! In nier geringe mate nochtans, wordt de roem van een dichter uitgemaakt, juist door den invloed, die van zijn werk op litteratuur en publiek uitgaat. Over een tijdgenoot schrijft men nooit een volledig essay; past een kritikus immers vlijmscherpe diagnose, prognose daarentegen blijft hem, evenals den historikus, streng ontzegd. Beiden immers dienen te bouwen op vastgestelde feiten, en voorspellingen naar 't land der loutere fantasie te verwijzen. Wel is daar altijd een raam te openen op verwachtingen, maar een verwachting is nog geen profetie, éen althans die goed uitvalt! Een door tijdgenooten, als meesterstuk geprezen werk, heeft allicht kans, ook als dusdanig door het nageslacht aanvaard te worden. Volstrekte zekerheid evenwel geldt hier niet. Hoe kort immers was</p>
</text>
|