Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>het leven van zoo menig « onsterfelijk prachtwerk »! En hoe vaak, moest « een daad van eenvoudige rechtvaardigheid » een miskend kunstwerk uit het verre verleden opdiepen!</p>
<p>Tijdens Baudelaire's leven, viel zelfs niet te vermoeden, dat, niet slechts in Frankrijk, maar ook daarbuiten en niet alleen wat de techniek van 't vers, maar vooral den geest van zijn werk aangaat, de invloed van den dichter der « Fleurs du Mal » met den dag aangroeien zou.</p>
<p>Het baudelairisme is geen legende; ook werken, om hun vorm tot de meest verschillende stroomingen in de litteratuur, en hun inspiratie tot de hooge spiritualiteit behoorend, dragen er van de duidelijkste kenteekenen. Of de essentie van het baudelairisme in het essay van Dr. de Smaele ten volle gevat, laat staan akkuraatprecies geformuleerd werd, blijve een open vraag. Een ander, van algemeen belang, dringt zich evenwel op : valt daar niet waar te nemen, een neiging tot aandikken van allerlei bezwaren tegen den dichter ingebracht? Fenomeen, trouwens volkomen psychologisch te verklaren : bewondering, mits ze liefde heet, is niet zelden achterdochtig (15) ! Neiging alleszins, die veeleer den apologist, dan den kritikus verraadt, en, vast en zeker, duidt op een, in de litteraire kritiek, endemisch voorkomend tekort aan historischen, laat staan objektieven zin.</p>
<p>Gewaagde men onlangs niet van « krisis », ook in de litteraire historiografie (16) ? Omwille allicht van een methode, die haar « Wertung » als ze 't nog tot een « Wertung » brengt; konkludeeren immers is thans, bij vele absolute relativisten, uit den booze ! steunt, meer op indrukken, dan op feiten. Tekststudie is niet alles, maar, voor wie de teksten te interpreteeren weet, toch al heel wat. Op dat interpreteeren komt het juist aan, en hier dient gewaarschuwd tegen een impressionisme, dat zich met voorliefde verschuilt achter het veel misbruikt trefwoord : dynamisme. Men</p>
</text>
|