Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>dat sommige zijner leuzen elementen behelsden, die « het verwijt van onkunde of booze bedoeling » konden oproepen; « maar dat hij in proza alle andere dan de middeleeuwsch-west-vlaamsche flaminganten als valsche munters hoonde, kon moeilijk vergeven warden ». Hierom werd Gezelle heftig bekampt; « maar men zal goed doen, nog iets meer dan men het tot nu deed, de oorzaak van die bestrijding te zoeken in hemzelf ». Hij was immers «de aanvaller » geweest ; hij trad « van eerstaf op als strijder », en, « hij bezat daarvoor het talent niet. Kan men zich dan verbazen dat hij bestreden werd, en het anderen wijten dat hij slagen kreeg ? » Daarna komt het mislukte leeraarschap te berde.</p>
<p>De « onbezonnen-vurige » wordt als volgt getypeerd : « Hij » was leeraar geworden, eerst van een lagere klas, toen van een » hoogere. Voor hem beteekende dat in de eerste plaats dat hij » zielen zou vormen overeenkomstig zijn eigene. Een dergelijke » opvatting van het leeraarschap is mogelijk, maar dan moet altijd, » maar vooral als men voor een klas staat, en vooral als men werkt » te midden van andere leeraren, die liefde die men verlangt uit te » storten nog meer verstandelijk zijn dan zedelijk, en nooit onder» hevig aan stemmingen. De vervulling van die voorwaarden was » hem onmogelijk. Veel meer dan een geest was hij een drang en » met angstwekkende zorgeloosheid maakte hij zich gelijk aan de » jeugd die hij onderwijzen moest, verbaasde zich over verzet tegen » goedbedoelde pogingen, genoot en leed alsof hij niet een meester » was, maar zelf een kind, en zat ten slotte hulpeloos en vervaard » temidden van het partij-getwist dat naar aanleiding van hemzelf » en zijn onderwijs was opgegaan. Het eerste gevolg was dat zijn » klas hem ontnomen werd. Het tweede dat hij Rousselare verlaten » moest en te Brugge zich tot de engelsche school bepalen. » Verwey besluit: « Er is geen enkele reden om de schuld daarvoor op te laden aan anderen. Ze lag... in de aard van zijn dichterschap. » (Wat</p>
</text>
|