Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>nooit meer veranderen zal. De Geuzen moeten toch schrikkelyk vele kwaed gedaen hebben in hunnen tyd; hun nametnoest verfoeid zyn door onze katholyke voorouders, en de vreeze welke zy injoegen grOot wezen, dewyl hedendaegs nog, alwie te lande voor slecht gekend is, geus wordt genaeind. In 't opkomen was liet alzoo niet : de Geuzen kunnen wel altyd, bedekt of opentlyk, vyanden geweest zyn van Kerk en godsdienst, maer hun name kan maer zoo hatelyk geworden zyn, toen de deugenieten, van alle slach en soorten, met hun- gedaen hebben, en onder hunne bescherming of in hunnen name, de schrikkelykste misdaden en de schandelykste heiligsehenderyen bedreven hebben. 'T was toen zeker 'bik nu : alwie bedorven van zeden was, of geld noodig had, en niets te verliezen maer alles te winnen, deed met de vyanden van de ware Kerk en van den katholyken godsdienst, om dan ongestraft te kunnen leven gelyk zy wilden. Dat is natuerlyk en 't is altyd zoo : beziet eens, in stad of in buitengemeenten, wie de menschen zyn, die door hunne woorden en werken ondersteunen al dat gedaen wordt om het gezag der roomsche Kerk te verminderen en te vernietigen, en zegt dan of het degenen zyn die, door hunne deugden en schoone hoedanigheden, de anderen stichten en zich- beminnelyk maken? Geen één" en zoudt gy vinden, wiens leven zou mogen beschreven zyn om tot voorbeeld te dienen aen het nakomelingschap; en 't is zelfs een klaer bewys dat de poogin gen dier mannen, vyanden van den godsdienst, niet en strekken tot het geluk ,van het menschdom, ingezien al de kerels die, door hunne onregtveerdigheden en vele andere dingen welke hier niet moeten beschreven staen, al de kwasten gelyk van waer, die 't ongeluk maken van de familien en van de samenleving, hunne vrienden zyn en met hun doen. Hoe zou een mensch die zyn eigen ongeluk uitmaekt, 't ongeluk van zyn huisgezin en van al die met hem handel dryven, voor doelwit kunnen hebben van het menschdom gelukkig te maken ! Om op den Geutenbusch te komen,,waerin wy best een van Baekelands gasten zullen vinden, ware het onze lezers uit die omstreken en van elders ook, misschien aengenaem vaa te hooren welke gebeurtenis hein dien name doen geven heeft; 't is inderdaed nog al belangryk, en schoon het niet vele betrek hebbe met Baekeland, en misschien tegen de regels is, zullen wy 't al gelyk vertellen, en dan versehooning vragen aen degenen die vele aen de regels houden. fri- 't jaer 1600, waren de ketters, of anders gezeid de Geuzen, meestal Hollanders, nog meester van Oostende, zeehave en sterkte : al 't overige van Vlaenderen was aen Spanje, of beter aen Prins Albert wedergekeerd en katholyk gebleven. Het gespuis uit geheel Belgie, al dat godsdienst vyandig bleef, was geloopen naer die stad (welke de prins ging belegeren), om er den Hollander te ondersteunen, of beter, om de kettery in ons land te voeren, en een slecht leven, ongehinderd en ongestraft, te mogen voortleiden. Eenige waren binnen de verschansingen gelaten, anderen bleven buiten en hielden zich op in de bos-schen, zuid-oost van Oostende gelegen en met welke onze lezer al .kennis gemaekt heeft. Onder den name van vrybuiters of Geuzen, plunderden en roofden zy</p>
<p>DE GEUZENBUSCII.</p>
</text>
|