Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>voor mijn persoonlijk gebruik een godenlaan aangelegd dat wil zeggen twee rijen tempels der voornaamste godsdiensten der wereld, bediend door authentieke geestelijken, afkomstig uit de oorspronkelijke landen.</p>
<p>In de eerste plaats is er een Hindoetempel in drie deelen verdeeld, atrium, sanctuarium en sacristie, geheel volgens de voorschriften. De door mij gekozen godheden de godin Kali en de vernieler Shiva worden gediend door een echten brahmaan, bijgestaan door een punilita of kapelaan en door een groep gewijde danseressen (bajadèren). De vijf dagelijksche of ferdiensten worden er opgedragen (sandhya) en af en toe warden de feesten der godin Kali gevierd, ter welker eere men een geit doodt.</p>
<p>Vlak ernaast verheft zich de Boeddhistische tempel ingericht volgens den chineeschen ritus. Het is een groote zaal waarvan de ingang bewaakt wordt door monsters. Op den achtergrond staat het beeld van Maitreya toekomstige incarnatie van Boeddha, en in het midden het beeld van Sakyamani, d.w.z. van den historischen Boeddha, te midden zijner uitverkoren discipelen : Ananda en Kasyapa. Twee monniken afkomstig uit Ce-kiang, in het geel gekleed, verzorgen den eeredienst, welke overigens hoogst eenvoudig is.</p>
<p>Daar tegenover is de tempel van Zeus, van marmer, in dorischen stijl. De heidensche godsdienst is weliswaar dood, maar ik had het groote geluk om in Zuid-Frankrijk een late volgeling van Gabriel Auclerc te vinden, die onder den naam van Quintus Nantius het oude paganisme wilde doen herleven tijdens de fransche revolutie. Het is een oude man met een weelderige baard, op studie belust en bewonderaar van Julianus den Afvallige. Hij heeft zoo goed als hij kon de tradities der flaminii hersteld. Af en toe komt hij zich aanbevelen, opdat men hem een koe of een stier zou afstaan voor de offerdiensten, hij moet zich dan wel tevreden</p>
</text>
|