Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>stof biedt tot nieuwe bespiegelingen? Schrijft niet, haast ieder generatie, haar kommentaar bij het werk der allergrootsten, zelfs alleroudsten uit de wereldlitteratuur? Papini is er trouwens de man niet naar om als kopist te fungeeren, al ligt ook de fijnste miniatuurkunst ongetwijfeld in zijn lijn.</p>
<p>Wat hij eigenlijk met zijn Dante voor heeft? Naar eigen uitdrukkelijke verklaring : een levend boek over den levenden Dante! Een levend boek : schreef Papini er ooit andere? Een levende Dante : niet schematisch, maar als volledige persoonlijkheid treedt Dante naar voren. Het gaat hier dus, niet om een « portretzonder-model » (13), of liever (zooals wel meer geschiedt) naar 't model van den essayist, maar, om een beeld, waaruit, door de fysische trekken heen, de moreele personage spreekt. Een gelaat, een karakter, een ziel! Een schrijver over een schrijver, een katholiek over een katholiek, een florentijn over een florentijn I Een danteske geest over Dante. Op hoeveel « dantisten, dantologen en dantomanen » kan deze formule toegepast? Denk maar even aan Croce, die, volgens Papini, naar hegeliaanssch recept « een esthetika » optrok, en niet eens in staat blijkt een kunstwerk zuiver aan te » voelen ». Een voorbeeld onder zooveel andere litteratuur-beschrijvers, vooral uit de historische school, wandelaars omheen de vesten, die de stad niet binnen treden! Papini opent onvermoede uitzichten, niet op den uitwendigen Dante al wat daarover met zekerheid bekend is, kan in enkele bladzijden, hoe schaarscher, hoe kostelijker trouwens, samengevat maar op den inwendigen, zooals die denkt, voelt en handelt in zijn werk. Een kritisch-psychologische studie over het wonder, en, inderdaad, nooit volkomen te doorgronden kompleks geniale gaven, waardoor Dante... werkelijk Dante is, en de Commedia een meesterstuk zonder weerga!</p>
<p>Van het werk naar den schrijver : het probaatste middel om tot bevredigende konklusies door te dringen. Kritiek die, om een werk</p>
</text>
|