Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>ziekten, die hij na zich sleept, zijn op eens den levensdraad afgesneden. Zoo is het ook met koningen en maatschappelijke instellingen, waarin één mensch leeft te midden van goud en pur-Per, en duizenden sterven van ellende; die zullen altijd aller-. hande rampen na zich slepen, ongelukkigen en slaven maken. Werpt de tronen omver, roeit de huidige maatschappelijke instellingen, roeit de moerassen der samenleving uit, en legers, slavenmassas, ellende en rampen zijn verdwenen als de dampen der kreken. lioningdom en eigendom in handen van enkelen zijn een logiek begin van afhankelijkheid en ellende voor de massa, de dood dier twee geesels is een logiek begin van vrijheid en Welstand voor de volkeren, dus voor de menschheid. Handelt dus. De tucht eens in het leger ingevoerd, zoo kon koning Leopold gerust slapen; hij bezat eene macht om opstand te dempen, thans was het aan de priesters, aan de regeering en aan de rijken de plicht om opstand te verhinderen. De eersten kweten zich wonderwel van hunne taak, Waarin zij hadden gebleken meesters te zijn. De macht der Priesters, hun invloed en rijkdom, de moeielijkheid aan de vooruitstrevende en aan de werkliedenpartij ,om in de Vlaamehe bolwerken van het fanatisme door te dringen, om een dweepzuchtigen geloovige tot meer vrijheidszucht, tot meer enafhankelijkheidsgeest over te halen, bewijzen ten volle, dat de geestelijken nog altijd meesters zijn in de taak van het verbeesten der volkeren.</p>
<p>Onze regeerders moeten voor de zwarte mannen niet ten onderen doen. Niets werd aangenomen noch voorgedragen, dat den arme eenige verzachting kon schenken, dat hem Prikkelen kon tot hooger streven, tot vrije man te worden; geen tijd, geene gelegenheid werd hem gegund om zich te ontwikkelen, om te leeren, om zich te onttrekken aan den deodenden invloed van den altijd durenden arbeid.</p>
</text>
|